Solelia Greentech AB

USAs energiminister nyfiken på svensk solladdning

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2012 20:43 CET

USAs energiminister och nobelpristagare Steven Chu träffar idag Solelia Greentech och andra miljöteknikentreprenörer, forskare och unga ledare i Stockholm. Mötet sker på USAs ambassadörs mottagning för 2012 års amerikanska nobelpristagare.

Rundabordsmötets värd är Swedish American Green Alliance (SAGA) och i samtalet deltar Steven Chu, USAs ambassadör Mark Brzezinski och unga ledare i Sverige med syfte att tillsammans hitta vägar framåt och lösningar på världens energiproblem.

Steven Chu redogjorde redan vid 2011 års rundabordsmöte för sina idéer om hur ett hållbart energisystem på transportområdet skulle kunna bli verklighet inom en relativt snar framtid med hjälp av elektriska fordon.

– Att som ung entreprenör få diskutera laddning med ren solel för elbilar med USAs energiminister är oerhört roligt. Tänk om bara en liten del av USA började köra elbilar på ren solel. Att en nobelpristagare och att USA är nyfiken på våra lösningar känns riktigt, riktigt bra, säger Carolina Johansson, VD på Solelia Greentech.

Solelia Greentech är ett svenskt företag som laddar elbilar med solel och utsågs nyligen till en Climate Solver 2012 av WWF.

Vid frågor, vänligen kontakta
Carolina Johansson, VD Solelia Greentech AB
Telefon: 070–368 14 16
E-post: carolina.johansson@solelia.se

Solelia Greentech utvecklar och säljer solcellslösningar för elbilar. Företaget startades 2011 och har verksamhet i Uppsala och Stockholm.