Miljöpartiet de gröna

Usel kompromiss om bilar föll!

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 13:58 CEST

Pressinformation från Miljöpartiet de Gröna, EU-parlamentet 080925

Föredragande Sacconis dåliga uppgörelse bakom ryggen på de flesta grupper retade tillräckligt många för att falla. Miljöutskottet röstade för en bättre uppgörelse för att begränsa bilars koldioxidutsläpp.

-Jag kläckte idén för ett par veckor sedan att vi skulle försöka begära omröstningar med namnupprop så att varje enskild ledamot i utskottet skulle kunna ställa till svars för hur den röstat. Detta är en regel som aldrig används i utskotten och som Saconi blev upprörd över, men idag fungerade den utmärkt! säger Carl Schlyter

De låga böterna och de långa infasningstiderna för bilindustrin som lagts fram som kompromisser föll idag under omröstningen i miljöutskottet, detta innebär att EU-kommissionens förslag godkänns på dessa punkter. Även kryphålen om sk eco-innovations blev mindre omfattande.

De allvarligaste försämringarna jämfört med kommissionens förslag täpptes därmed till. Förbättringar jämfört med kommissionens förslag är ett mål på 95g koldioxid/km för 2020 samt att gränsvärdena tar hänsyn till fordonens storlek istället för deras energislukande vikt.

En försvagning jämfört med kommissionens förslag som röstades igenom var en möjlighet fört ex Jaguar, Land Rover och Porche att kunna slippa ifrån de generella utsläppsmålen med speciella undantag om egna minskningar.

Etanolbilar som säljs i länder med 30% tillgänglihet för bränslet kommer att få en utsläppsrabatt med 20%.

-Detta är inte rimligt, då kommer det löna sig för alla tillverkare att i Sverige sälja etanolbilar som ändå kommer att tankas med bensin. Det kommer försena SAAB:s och Volvos omställning till mer energisnåla bilar. Biobränslen har sin plats i miljöarbetet men det kommer att komma speciella regleringar för hur dessas miljövinster ska räknas, det är fel att nu ge bilföretagen vinsterna när det är bilägaren och produktionsmetoden av biobränslet som avgör om det blir någon miljövinst, säger Carl Schlyter

Carl Schlyter 070 238 2515