Folkpartiet

Ut med (v) och (mp) ur försvarspolitiken

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2006 13:45 CEST

- Regeringens beslut om att stoppa flygflottiljen F17 i Blekinge från att delta i en sedan länge planerad internationell flygövning i Italien, bland annat tillsammans med Israel, saknar all politisk rim och reson. Att regeringen vägrar samöva med andra demokratier skadar Sverige och vårt internationella anseende betydligt. Att dra sig ur övningen bara två veckor före start saknar all trovärdighet.

Det säger Eskil Erlandsson (c), Ola Sundell (m), Allan Widman (fp) och Erling Wälivaara (kd) med anledning av att regeringen vägrar delta i en internationell övning för att förbättra samverkan vid internationella fredsbevarande insatser där Israel deltar. Besättning­arna på sex Jas Gripenplan har tränat i över åtta månader inför övningen. Förberedelserna har kostat flygvapnet både tid och resurser.

- Vi är starkt kritiska till hur regeringen låter miljöpartiet och vänsterpartiet diktera villkoren för det svenska försvaret. Den stoppade flygövningen är bara ytterligare ett exempel på att regeringen låter sig styras av kommunister och försvarskritiker som motsätter sig internationellt samarbete.
________________________

Eskil Erlandsson (c)