Marknadsbolaget

”Utan nyfikenhet stannar Sverige” – Vecka 45 kraftsamlar kring innovationer och entreprenörskap

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 10:58 CET

Vecka 45 bjuder på den brittiske utbildningsgurun Richard Gerver, Pirate Bay-grundaren Peter Sunde och superbloggerskan och entreprenören Isabella Löwengrip, för att nämna några... Nyfikenhet är en stark drivkraft och en förutsättning för framgångsrika innovationer och entreprenörer - och ett kraftfullt näringsliv. I kalendariet för årets Vecka 45 märks engagemanget i regionen tydligt. Regionens näringsliv och offentliga verksamheter har valt att engagera sig i veckan som bjuder på allt från ”Inspiration Camps” till patentfrågor och finansiering.

Nytt för årets Vecka 45 är att varje dag har ett huvudtal.
Måndagen den 7 november besöks regionen och Sverige av utbildningsgurun Richard Gerver som till vardags hjälper skolor och myndigheter världen över att förändra utbildningssystemen så att de återspeglar de utmaningar som våra barn och ungdomar står inför. Här finns en tydlig koppling till Sveriges nya läroplan – vi pratar om entreprenörskap i skolan, men hur gör man? Den 8 november berättar Kajsa Bergqvist om hur vinnarinstinkten hjälpt henne att bli en framgångsrik företagare – som vd för den egna vinimportfirman och expertkommentator på SVT. Den 9 november kommer Per Holknekt och bjuder på sin alldeles egna livshistoria som rymmer både framgång, hemlöshet och fantastisk omstart! Huvudtalen avslutas på torsdagen med en entreprenörspanel ledd av en av regionens superentreprenörer, Lina Skandevall. I panelen träffas Marcus Hultberg, Linkura, Linda Falk, Falk/Boman, Christoffer Sjögren, Städarna och Gustav Nisser, GreenCup. Gemensamt för panelen är att de är nyfikna, har självförtroende och är sina egna chefer!

Tre företag är nominerade till Danske Banks Rookiepris 2011 och vid Innovationsgalan den 10 november presenteras vilket företag som vinner utmärkelsen!

Under Vecka 45 besöker Peter Sunde, grundaren av Pirate Bay och Flattr regionens nya business-nätverk Bright East och Hans Willehader, från den uppmärksammade danska arkitektbyrån BIG, kommer till i-Days-seminariet den 10 november.

www.vecka45.se
Facebook: vecka45
Twitter: @Vecka45, #v45

För mer information och kontakt:
Maria Vestgöte, projektledare Vecka 45, 070-625 77 12
Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig, Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen, 0705-26 41 58
Björn Stafstedt, pressansvarig, InnovationskontorEtt, 0734-61 89 55

Satsningen Vecka 45 startade förra året. Vår idé och vårt initiativ om en vecka fullmatad med inspiration, kunskap och gemenskap blev en succé. Veckan visade att vår region är med och bidrar till vår egen och hela Sveriges positiva utveckling. Resultatet i form av 3 000 nyfikna besökare vid veckans 60 arrangemang översteg våra förväntningar.

Fjärde Storstadsregionen utgörs av tillväxtmotorerna Linköping och Norrköping samt ett stort antal attraktiva omkringliggande orter av olika storlek och karaktär. Vi är nära en halv miljon människor som bor i regionen med det bästa läget i Sverige. Med attraktiva jobb, boendemiljöer med närhet till land och hav, affärsidéer och forskning i världsklass konkurrerar vi framgångsrikt om etableringar, investeringar och kompetens.