Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Utbytet med Australien fortsätter – fler Wångenelever åker ”down under”

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2015 07:19 CET

Travsportens riksanläggning Wången fortsätter sitt framgångsrika utbyte med Australien. Under 2016 erbjuds ytterligare fyra gymnasieelever praktik inom australiensisk travsport under fyra veckor. Wången har beviljats nya medel av Universitets- och högskolerådet.

- Vilken härlig julklapp vi och våra elever har fått! Under 2014 inledde vi samarbetet med Harness Racing Victoria och vi är väldigt nöjda med utfallet. Det är unikt att kunna ge travgymnasie-ungdomar den här möjligheten och vi är väldigt glada över att det fortsätter, säger Eva-Lena Blom, utbildningschef på Wången.

Utbytet innebär att totalt fyra gymnasieelever kan förlägga fyra veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) under 2016 till i första hand australiensiska travtränare, men även till uppfödare eller andra hästverksamheter utifrån elevens individuella önskemål.

Under våren 2016 kommer två elever från nuvarande årskurs tre att kunna få möjlighet att genomföra sin praktik i Australien. Hösten 2016 får två elever i nuvarande årskurs två samma möjlighet.

- Vår ambition har hela tiden varit att åstadkomma ett samarbete som sträcker sig över flera år och det känns som att vi är en bit på väg. De lärdomar vi dragit från 2014 borgar för att utbytet kommande år blir ännu bättre, säger Eva-Lena Blom.

Harness Racing Victoria planerar praktikens genomförande i samarbete med Wången och ansvarar för elevernas boende, resor och andra aktiviteter under praktiken.

- Wången har före detta elever verksamma över stora delar av världen, i USA, Canada, Tyskland, Island men också i Australien och på Nya Zeeland. I många fall är det ett resultat av att de givits möjlighet att praktisera utomlands, säger Eva-Lena Blom.

För mer information, kontakta:
Eva-Lena Blom, utbildningschef Wången AB, 0640-174 02

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter ca 45 miljoner kronor och har närmare 50 anställda. Här studerar drygt 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).