Solrosuppropet

Utförsäkrade Yvonne från Göteborg höll på att bli hemlös med sin son på åtta år

Pressmeddelande  •  2011-09-12 14:24 CEST

Tack vare bidrag från Stadsmissionen kunde Yvonne Aloba, 56, betala sin hyra och bo kvar i sin lägenhet. Yvonne blev utförsäkrad i januari 2010 och var då tvungen att skriva in sig på Arbetsförmedlingen för att få behålla sin sgi. På Arbetsförmedlingen konstaterade man att det inte fanns någon form av arbete som kunde bli aktuellt för Yvonne. Förutom fibromyalgi har Yvonne: artros, hypotyreos, ibs och kroniskt trötthetssyndrom.
– Utförsäkringen har slagit sönder hela mitt liv. Jag har stått med min enorma oro och min son på åtta år och inte vetat hur jag ska klara morgondagen, säger Yvonne.

Strax före sommaren 2010 skrevs Yvonne ut från Arbetsförmedlingen. Hennes ansökan om återinträde i sjukförsäkringen avslogs. Som om inte det var nog nekade socialen henne bidrag under tre månader.  Anledningen var att Yvonne hade lånat 6 000 kronor av sin dotter för att ha råd med hyran. Utan bidrag från socialen fick hon desperat vända sig till Stadsmissionen som hjälpte henne med pengar. Enligt Stadsmissionen var det inget ovanligt att utförsäkrade kom för att få ekonomisk hjälp. Under augusti 2010 blev Yvonne återigen inskriven på Arbetsförmedlingen. Inte för att få jobb, utan för att få aktivitetsstöd så hon kunde betala sin hyra och handla mat till familjen. Idag är Yvonne fortfarande inskriven på Arbetsförmedlingen.

Hur har utförsäkringen drabbat dig?
– Utförsäkringen har slagit sönder hela mitt liv. Jag har stått med min enorma oro och min son på åtta år och inte vetat hur jag ska klara morgondagen.

Hur ser du på dina chanser att få sjukpenning igen?
– Jag vet inte. För varje ny läkare jag går till så får jag en ny diagnos. Jag orkar inte tänka på hur det ska gå framöver. Varje dag är jag sängliggandes i upp till 18 timmar på grund av mina sjukdomar. Varje gång jag gör en aktivitet riskerar jag att bli sängliggande i flera dagar. Ibland är det jobbigt att bara gå på toaletten.

Vad skulle du vilja säga till socialförsäkringsministern om du fick träffa honom?
– Jag vill inte träffa honom om jag ska vara ärlig. Sjukförsäkringsreglerna har förstört hela min tillvaro. Jag har jobbat sedan jag var 15 år och gjort rätt för mig i samhället. Och nu sviker samhället mig som tack.

Hur ser du på framtiden?
– Den är mörk. Sjukförsäkringsreglerna måste omgående ändras. Reglerna är människofientliga. Försäkringskassan har dessutom ingen kunskap om mina sjukdomar. En ung försäkringshandläggare på drygt 20 år satt på Försäkringskassan och ansåg att jag kunde sitta någonstans på ett företag och vända papper!

Pressmeddelande från 26/5-11: Räcker det inte nu?

Pressmeddelande från 8/7-11 med kritik mot regeringens förslag på förbättringar

Påskuppropet mot utförsäkringarna