Utförsäkrades låga ersättningar djupt olyckligt

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 12:00 CET

Majoriteten av alla som efter årsskiftet har blivit utförsäkrade från sjukförsäkringen har förlorat tusentals kronor. Vänsterpartiets riksdagsledamot i socialförsäkringsutskottet, LiseLotte Olsson, menar att regeringens påhopp på oppositionen nu faller platt till marken.

Nästan alla av de utförsäkrade sjuka personer som flyttades över till arbetsförmedlingen efter årsskiftet har fått lägre ersättning än de fick som sjukskrivna. En del riskerar att förlorar så mycket som 4 000 kronor i månaden.

- Det här mycket olyckligt och gör att sjuka människor, förutom sin sjukdom, tvingas hantera en ekonomisk stress som i sig kan vara sjukdomsframkallande, säger LiseLotte Olsson (V), riksdagsledamot i socialförsäkringsutskottet.

- Regeringens tidigare påstående att vi i den rödgröna oppositionen sänker ersättningen för de mest utsatta i vårt samhälle slår tillbaka på dem själva nu. Och vi ser hur sjuka människor som har en anställning men ännu inte kan gå upp till full tid tvingas att säga upp sig för att gå till heltidsarbetslöshet.

- Alla människor ska ges hjälp och stöd för att kunna leva ett fullgott liv och möjlighet att kunna planera sitt liv. Det måste vara utgångspunkten för en modern sjukförsäkring, säger LiseLotte Olsson (V).

För ytterligare information:
LiseLotte Olsson (V), riksdagsledamot i socialförsäkringsutskottet, 070 – 296 52 00
Vänsterpartiets presstjänst, 070 – 620 00 64