Rabén & Sjögren

Utländska författarbesök under Bok & Bibliotek

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 13:20 CEST

Kitty Crowther, född 1970 i Bryssel är illustratör och författare. Hennes produktion omfattar ett 35-tal titlar huvudsakligen utgivna på belgiska och franska förlag. På svenska finns bland annat Ivo & Vera på bio och Sov gott lilla groda. Kitty Crowther belönades med Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2010.

Kitty Crowther diskuterar sitt arbete och sina influenser med bilderboksforskaren Ulla Rhedin under ledning av författaren Johanna Lindbäck, torsdag 23/9 kl .15.00. Hon framträder även på Rabén & Sjögrens monterscen, fredag 24/9 kl. 12.00.

För bokning av intervjuer, kontakta Erik Titusson,
Kansliet för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne,
tel 08-519 264 008, erik.titusson@alma.se

Lene Kaaberbøl, född 1960 i Köpenhamn och uppvuxen på Jylland. Hon har skrivit en rad böcker för både barn och vuxna, främst inom fantasygenren. Det stora genombrottet kom 2002 med Skämmerskans dotter. Böckerna om Skämmerskan har blivit prisbelönta och är översatta till mer än 20 språk.

Lene Kaaberbøl medverkar som en av flera nordiska författare på seminariet ”Det magiska Norden” om nordisk fantasy, magisk realism och sagor, lördag 25/9 kl. 15.00. Seminariet arrangeras av Föreningarna Nordens Förbund (FNF) i samarbete med Rabén & Sjögren och flera andra förlag.

För mer information, kontakta Karin Rowland, PR-ansvarig,
tel 08-769 88 18, karin.rowland@norstedts.se

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och merchandise.

Rabén & Sjögren ingår i Norstedts Förlagsgrupp, som även ger ut skönlitteratur, fackböcker och referensverk.