Olof Palmes Internationella Center

Utländska politiker studerar svenska valet

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 10:54 CEST

Ett trettiotal politiker från bland annat Zimbabwe, Palestina, Moldavien och Argentina besöker den 14-20 september Sverige för att studera valet och svensk demokrati.

Politikerna deltar i den valutbildning Olof Palmes Internationella Center och Socialdemokraterna arrangerar veckan före valet. Syftet är att stärka de deltagande partiernas demokratiska utveckling och att öka deras kunskap om hur valrörelser kan bedrivas.

Bland deltagarna finns den burmesiska oppositionsledaren Aung Moe Zaw (ordförande för det förbjudna partiet Democratic Party for a New Society), den zimbabwiske toppolitikern Paul Themba Nyathi (talesperson för MDC-M) och den palestinska parlamentsledamoten Walid Assaf (från Al Fatah).

Under utbildningen möter deltagarna den socialdemokratiska valledningen och besöker de rödgrönas valarbete i Stockholm. Som en del av utbildningen studerar deltagarna även den lokala valrörelsen i olika delar av Sverige, bland annat i Borlänge och Göteborg.

Alla finns tillgängliga för intervjuer under besöket.

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Om Olof Palmes Internationella Center (Palmecentret)