Svenska Orienteringsförbundet

Utländska stjärnor sätter färg på tävlingarna

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 15:18 CEST

Ett antal utländska stjärnor springer för svenska klubbar och bidrar starkt till att sätta färg på många tävlingar. Vid Orienteringsgalan ska den främsta utländska löparen i en svensk förening prisas och tre stjärnor är nominerade i kategorin.

Vid Orienteringsgalan i Jönköping ska en vinnare i kategorin Årets främsta utländska löpare i svensk förening utses. Nominerade är följande tre utövare:

Simone Niggli-Luder, Ulricehamns OK. Den suveräna världsettan från 2003 har under året bidragit till att höja standarden rejält på de svenska tävlingarna. På Elitserien i våras avgick hon med totalsegern, bland annat efter ett SM-guld på långdistans. I årets stafetter har hon svarat för lysande insatser vid segrar i Tiomila, Jukola och SM. Internationellt: VM-guld på sprint och två EM-guld (sprint och långdistans).

Damien Renard, OK Denseln, Skärblacka. Bidrog i allra högsta grad till Denselns sensationella silvermedalj i SM-stafetten. Genom en suverän sträckseger på tredjesträckan förde han laget till ledning. Sprang också stabilt i Elitserien hela våren, med en total åttondeplats som resultat.

Tatiana Ryabkina, SoIK Hellas, Stockholm. Har under året starkt bidragit till Hellas kavleframgångar med andraplatsen i Jukola och tredjeplatsen på Tiomila som toppnoteringar. I Elitserien slogs hon i toppen hela våren, vilket till slut gav en fjärdeplats i sammandraget. Internationellt: VM-silver på medeldistansen.

Vinnarna i de olika kategorierna på Orienteringsgalan utses av en jury på nio personer bestående av före detta landslagslöpare, journalister och orienteringsledare.