Stockholms Gartnersällskap

Utmärkelsen Årets Trädgårdsbok 2014 går till Arkitektens trädgård

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2014 11:24 CEST

I samband med invigningen av Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg den 25 september korades vinnaren av utmärkelsen Årets Trädgårdsbok 2014. Utmärkelsen Årets Trädgårdsbok 2014 går till boken Arkitektens trädgård utgiven på Arena förlag.

Utmärkelsen Årets Trädgårdsbok instiftades 2003 av Gartnersällskapet för att visa på den breda utgivningen och lyfta fram trädgårdsböcker av god kvalité.

Motivering från Gartnersällskapets fackmannajury:

I boken Arkitektens trädgård blir vi inbjudna till 19 personliga trädgårdar. Varje trädgård illustreras av en intressant berättelse kring platsen, vackert foto och originella planillustrationer.  I berättelserna får vi reda på hur arkitekterna har tänkt när de skapat sina trädgårdar. Boken visar vilken mångfald av förhållningssätt till trädgård, odling och arkitektur som finns även bland proffs. Att trädgårdarna är ganska väl spridda över landet och att det även givits utrymme för andra årstider än sommar är värt en särskild eloge.

Såväl foto som berättelser väcker tankar och ger inspiration som varje trädgårdsägare själv kan tillämpa i sin trädgård. Dessutom är boken vacker. En bok som ska ligga framme med matnyttigt innehåll!

På mässan Nordiska Trädgårdar 2014 blev denna titel även vald till ”Mest önskad trädgårdsbok” av besökare med intresse för trädgårdslitteratur.

Hedersomnämnande 2014
Gartnersällskapets fackmannajury har även tillkännagivit två hedersomnämnanden:
•  Historiska trädgårdar: Att bevara ett föränderligt kulturarv. Maria Flinck. Förlag: Carlssons

•  Nyttoväxter från hela världen. Bente Eriksen, Åslög Dahl, Magnus Neuendorf, Kirsten Tind. Warne Förlag

Vill du veta mer med utmärkelsen Årets Trädgårdsbok 2014?
Läs mer om utmärkelsen på Gartnersällskapets hemsida eller kontakta: Mariana Vodovosoff Mobil: 0707- 95 35 29, E-post: mariana.vodovosoff@gmail.com
www.gartnersallskapet.se

Stockholms Gartnersällskap är Sveriges äldsta trädgårdsförening.