Musichelp sweden ab

Utmärkelsen Filmfoten till Abbe Hassan, Ivica Zubac och produktionsbolaget Indian Summer för filmen "Måste gitt"

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2017 16:58 CEST

Från filmen "Måste gitt"

- "Måste gitt" är en film som visar en mer rättvis och levande bild av förorts-Sverige än vi brukar får se, säger Åke Lundström, VD för Live at Heart. Indian Summer är ett spännande produktionsbolag som inspirerar filmbranschen i Sverige.

Temat i ”Måste gitt” är kulturkrockar, framförallt mellan Stockholms kulturelit och ungdomar med invandrarbakgrund i utanförskap i förorten. Filmen handlar om Metin, en ung småkriminell man i Jordbro, en av Stockholms södra förorter. Han drömmer om ett annat liv och söker bland annat till scenskolan och skriver dagbok. I dagboken antecknar han allt som händer och en dag tappar han dagboken. Han är livrädd att den ska hamna hos polisen eller hos andra kriminella. Istället hamnar den hos ett bokförlag som vill publicera boken, även det skrämmer honom, men han ser också en chans att ändra inriktning på livet.

Filmfoten är ett pris som uppmärksammar människor som utvecklar filmproduktion och nya sätt att göra film. Priset har delats ut sedan 1998 och sedan 2014 delas det under Live at Heart.

- Live at Heart vill uppmärksamma nya kreatörer, säger Åke Lundström, VD för Live at Heart. Det är ett jättesvårt projekt att överhuvudtaget göra en film, och att dessutom som debutanter producera en film som får genomslag är något av en bragd, och det förtjänar att uppmärksammas.

Motivering till priset:

I en samtid där det blivit svårare och svårare att producera film, särskilt för debutanter, har teamet bakom "Måste Gitt” lyckats med konststycket att inte bara finansiera och producera en film men även nå en publik. De har gått bortom det stereotypa och visar en uppfriskande bild av förorten, bortom social klass och nationalitet.

Info och presskit om filmen:http://mastegitt.indiansummerfilm.se

Åke Lundström
VD Live at Heart
ake@liveatheart.se
Tel. +46 70 67 47 620

Musichelp Sweden AB är ett musikbolag baserat i Trosa söder om Stockholm. Företagets fokusområde är management och förlagsverksamhet men det finns även en skivbolagsdel och en avdelning med servicetjänster för bolag och enskilda artister. Musichelp arbetar mycket med export av nya svenska band och samarbeten med olika företag genom branding.