Idus förlag

Utmattningens labyrint

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2019 15:49 CET

Utmattningens labyrint - En patient & en läkare - två perspektiv på en resa genom utmattningssyndrom
är en unik bok i sitt slag där läsaren parallellt får följa Ulrika som drabbades av utmattningssyndrom, samt den läkare som behandlade och samtalade med henne.

Ulrika berättar öppenhjärtigt och ärligt om sina erfarenheter av utmattningssyndrom. Om kroppen som varit stressad under alldeles för lång tid utan tillräckligt med återhämtning. Om stressen, prestationsångesten, panikångestattackerna och om rädslan samt tvivlet att inte bli frisk igen. Men, viktigast av allt, om vägen framåt med möjlighet att göra nya val och hitta en öppen dörr till bättre hälsa.

Läkaren Antonio beskriver parallellt med Ulrikas berättelse om vad som händer i en stressad kropp och vad som är viktigt för att undvika utmattning. Tillsammans ger de ett helt nytt perspektiv samt sätter ord på vad det kan innebära att ta sig igenom utmattningssyndrom. Bit för bit i processen, beskriver de vad som händer känslomässigt, fysiskt och mentalt.

På söndag 24/2 kl.08.44 medverkar de i TV4 Nyhetsmorgon och berättar om sin unika bok och om vägen ut ur utmattningens labyrint!

"En bok som inger hopp om att det går att minska stress, bli lugnare och må bättre. Att det finns en möjlighet att hitta vägen ut ur utmattningens labyrint."

Ulrika Malmesved arbetade som slöjdlärare i många år men med egna högt ställda krav var det svårt att bli nöjd. Prestationsångesten ledde till att allt mer tid ägnades åt jobb, samtidigt som bitarna i vardagspusslet blev fler och fler. Kroppen signalerade att allt inte stod rätt till, men det var svårt att lyssna. Kanske hade hon då kunnat slippa undan panikångest, ljudkänslighet, dålig sömn, en lång sjukskrivning för utmattningssyndrom, oro för att inte bli frisk och oändligt med tårar. Hennes läkarintyg med diagnosen utmattningssyndrom blev en början till insikt!

Idag driver Ulrika företaget Måbrarummet - Din hälsa i första rummet, där hon jobbar med taktil massage, stresshantering, mindfulness, personlig träning och kostrådgivning.

Antonio Alonso-Villaverde Lozano är en familjeman med spanskt ursprung och karaktär som tycker om mötet med människor, gillar livet, välmående och skratt. Hans mål är att få känna sig lycklig och nöjd med livet. Antonio gillar aktiviteter i naturen och att odla och är intresserad av matlagning. Han är distriktsläkare och företagsläkare som arbetar mycket aktivt med stressrelaterad ohälsa och har utvecklat en egen metod för att förebygga, behandla och följa upp patienter med utmattningssyndrom. Han brinner för att hjälpa mina patienter när livet vänder sig lite upp och ned, så att de kan nå sina mål.

Titel: Utmattningens labyrint ISBN: 9789175779607
Författare: Ulrika Malmesved och Antonio Alonso-Villaverde Lozano
Grafisk form och sättning: Sofia Brolin

Provläs boken: Utmattningens labyrint
Högupplösta bilder: www.idusforlag.se/pressmaterial
Pressbildsfotograf: Daniel Strandroth

För kontakt med förlaget:
Åsa Norén, Idus förlag
asa@idusforlag.se

Kontakt direkt med författarna:
Ulrika Malmesved
Antonio Alonso-Villaverde Lozano
utmattningens.labyrint@mabrarummet.se

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.