Stora Enso AB

Utnämningar i Stora Enso

Pressmeddelande   •  Apr 30, 2003 00:00 CEST

Elisabet Salander Björklund (44) har utsetts till Executive Vice President och chef för Wood Supply Europe. Hon är för närvarande ansvarig för råvaror och fiberprodukter i Stora Ensos division Träprodukter. Hon kommer att ingå i Stora Enso-koncernens ledningsgrupp och rapportera till chefen för produktområde Skogsprodukter, Arno Pelkonen. Elisabet Salander Björklund anställdes i koncernen 1995 och är för närvarande medlem av division Träprodukters ledningsgrupp. Hon kommer att vara baserad i Stockholm.

Den nya organisationen Wood Supply Europe ingår i produktområde Skogsprodukter och omfattar koncernens samtliga virkesanskaffningsenheter i Europa med verksamhet i Sverige, Finland, Ryssland, Baltikum och Kontinentaleuropa.

Jarmo Alm (49) har utsetts till Senior Vice President med ansvar för tidningspapper och bokpapper i division Tryckpapper. Följande enheter i divisionen kommer att rapportera till honom: Anjala, Hylte, Kvarnsveden, Langerbrugge, Sachsen, Summa och Varkaus. Han är för närvarande Senior Vice President med ansvar för obestruket journalpapper och massa samt medlem av division Journalpappers ledningsgrupp. Jarmo Alm var anställd i koncernen åren 1979-1987 och återanställdes 1991. Han är baserad i Düsseldorf och kommer att rapportera till Bernd Rettig, Senior Executive Vice President, division Tryckpapper.

Per-Olof Wedin (47) har utsetts till Senior Vice President med ansvar för obestruket journalpapper och massa i division Tryckpapper. Följande enheter i divisionen kommer att rapportera till honom: Kemijärvi, Maxau, Norrsundet och Reisholz. Han anställdes i koncernen 1998 och är för närvarande Senior Vice President, Stora Enso Transport och Distribution. Han kommer att vara baserad i Düsseldorf och rapportera till Bernd Rettig, Senior Executive Vice President, division Tryckpapper.

Division Tryckpapper är en del av produktområde Papper.

Ulf Eliasson (40) har utsetts till chef för Skoghalls Bruk. Han kommer att ansvara för ledningsfunktionen vid Skoghalls Bruk och Forshaga-enheten och rapportera till Niilo Pöyhönen, Executive Vice President, Konsumentkartong. Ulf Eliasson anställdes i koncernen 1987 och är för närvarande produktionschef för kartong i Skoghall.

Affärsenheten Konsumentkartong är en del av produktområde Förpackningar.

Utnämningarna träder i kraft den 1 maj 2003.

För ytterligare information, v g kontakta:

Arno Pelkonen, SEVP, Skogsprodukter, tel +43 664 312 1849
Elisabet Salander Björklund, EVP, Wood Supply Europe, tel +46 70 578 2751
Jarmo Alm, SVP, Stora Enso Publication Paper, tel +49 211 581 2237
Per-Olof Wedin, SVP, Stora Enso Publication Paper, tel +46 8 613 66 20
Ulf Eliasson, Mill Manager, Skoghalls Bruk, tel +46 706 514 350
Kari Vainio, EVP, Corporate Communications, tel +44 77 99 348 197

Bilder som fritt kan användas för att illustrera artiklar om Stora Enso finns tillgängliga på http://www.storaenso.com/images

Direktlänk till utvalda bilder: http://www.storaenso.com/pressimage.asp?ID=E.S-B

www.storaenso.com
www.storaenso.com/investors