Teligent

Utökade partnerskap i Ryssland

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 12:56 CEST

Teligent samarbetar med Akantis och Media-Tel för att nå ryska operatörer och service providers

Teligent meddelar idag att man fördjupat sitt samarbete och slutit formella partnerskapsavtal med ryska systemintegratören Akantis och tjänsteutvecklaren Media-Tel. Det fördjupade samarbetet är en direkt följd Teligents framgångsrika installationer på den ryska marknaden under det senaste året, vilka genomförts med stöd från Akantis och Media-Tel.

Samarbetsavtalen stipulerar att systemintegratören Akantis agerar som Teligents huvuddistributör på den ryska marknaden gentemot operatörer och service providers. Media-Tel kommer att utveckla egna applikationer och plattformskomponenter till den patenterade plattformen Teligent P90/E. Därutöver kommer Media-Tel även agera underleverantör till Teligent gällande delar av utveckling av applikationer och plattformselement som ingår i det svenska bolagets globala erbjudande.

I samband med dessa avtal annonserar Teligent även att man avser etablera ett kontor i Moskva samt att man planerar för en ökad lokal närvaro på ryska konferenser och mässor genom samarbetet med Akantis och Media-Tel.

– Dessa fördjupade samarbeten ger oss klart förbättrade möjligheter att bearbeta den växande ryska marknaden. De båda ryska bolagen tillför inte minst en lokal närvaro och kännedom gällande den ryska telekommarknaden. Denna erfarenhet och kompetens kommer att ha en avgörande betydelse för oss och vår framtida tillväxt i Ryssland, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef på Teligent. Utsikterna för den ryska ekonomin är goda och vi förväntar oss att den tillväxten fortsätter på nuvarande nivå eller till och med ökar de kommande åren. Akantis and Media-Tel har visat ett stort engagemang i tidigare samarbeten och tillsammans står vi väl rustade för att nå nya framgångar på den växande ryska marknaden.

Den patenterade tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, T-Mobile USA, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone-gruppen.

För ytterligare information, kontakta:

Ulf Lindstén, vd och koncernchef
Teligent AB

ulf.lindsten@teligent.se

Fredrik Backlund, Corporate Communications
Teligent AB
fredrik.backlund@teligent.se

Om Teligent

Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, T-mobile USA, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone-gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 290 anställda och nettoomsättningen 2003 var ca 255 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information.