Transportföretagen

Utökade stridsåtgärder från Svensk Pilotförening träder i kraft

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2016 05:25 CET

Trots omfattande förhandlingar med stöd av medlare har Svensk Pilotförening, SPF, och GEC har inte kommit överens om ett kollektivavtal. Detta innebär att de utökade stridsåtgärderna från SPF har trätt i kraft, med start den 25 februari, kl 00.00.

Svenska Flygbranschen, som förhandlar om ett kollektivavtal för GEC, beklagar att stridsåtgärderna nu verkställs och räknar med att förhandlingarna fortsätter inom kort.

Varslen omfattar:

• SPF varsel från den 15 februari gäller blockad mot övertidsarbete och nyanställning av piloter i GEC.
  • Från och med den 25 februari kl 00.00 trädde SPF:s utökade konfliktvarsel i kraft. Det handlar om partiell arbetsnedläggelse i GEC varje söndag, måndag och torsdag samt blockad mot att äta ombord.
  • Därutöver har SPF:s sympatiåtgärder i form av övertidsblockad trätt i kraft för SPF:s medlemmar i sex andra bolag.
  • Svenska Flygbranschen har varslat SPF:s medlemmar i GEC om lockout. Varslet träder i kraft den 27 februari.
  • För mer information kontakta Christian Ekström, Kommunikationschef, 0709-71 66 66 eller christian.ekstrom@transportforetagen.se

transportforetagen.se

Transportföretagen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund, Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), Sveriges Bussföretag, Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF), Petroleumbranschens Arbetsgivareförbund (PAF), Sjöfartens Arbetsgivareförbund (SARF), Svenska Flygbranschen (SFB), Sveriges Hamnar och Transportindustriförbundet, har cirka 10 700 medlemsföretag med runt 167 300 anställda.