Forum för utställare

Utopian Bodies - Årets utställning 2015

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2016 17:30 CEST

Idag på Riksförbundet Sveriges Museers vårmöte i Linköping har föreningen Forum för utställare för åttonde året i rad delat ut priset Årets utställning. Priset ges till den utställning som under föregående år bäst har bidragit till att utveckla utställningsmediet i Sverige. Vinnaren av priset Årets utställning 2015 är: Utopian Bodies – Fashion Looks Forward, producerad av Liljevalchs konsthall i Stockholm.

Juryns motivering:

Med flera viktiga kulturella, sociala och samhälleliga frågeställningar i grunden ledsagas besökaren i att finna möjligheter och skapa sin egna visionära framtid i denna storslagna utställning. Med fingertoppskänsla har en kreativ konstnärlig gestaltning skapats om hur mode kan användas för att skapa en hållbar framtid.

Forum för utställares medlemmar har bland tre finalister röstat fram Utopian Bodies till Årets utställning 2015. Övriga två finalister kom på en delad andraplats. Under hösten utlyste Forum för utställare förslag till Årets utställning 2015. Vi fick in 27 förslag och styrelsen tog i ett juryförfarande fram tre finalister. De nominerade var:

Utopian Bodies, Liljevalchs konsthall, Stockholm

Megamind, Tekniska museet, Stockholm

Playground, Världskulturmuseet, Göteborg

Dessa har valts utifrån bästa utveckling av utställningsmediet med fokus på: berättelse/dramaturgi, gestaltning, publikvänlighet och metod. Priset består förutom ära och diplom i en fin vandringsplakett att stoltsera med på Liljevalchs under 2016.

Läs mer om priset på: www.forumforutstallare.se
Läs mer om Liljevalchs på http://www.liljevalchs.se

Kontakt:

Forum för utställare, Bianca Leidi, ordförande, telefon: 010-456 12 35 bianca.leidi@varldskulturmuseerna.se

Liljevalchs konsthall, Mårten Castenfors, Museichef, telefon: 08-508 31 332 marten.castenfors@stockholm.se,

Margaretha Schön, press Liljevalchs/Stockholm konst, telefon: 070-635 93 78
margaretha.schon@gmail.com
margaretha.schon@extern.stockholm.se

Forum för utställare är en förening och ett nätverk för personer som vill utveckla utställningsmediet. Vi som är medlemmar jobbar som producenter, tekniker, scenografer, skribenter, ljussättare, intendenter och formgivare, en del på museer, andra på företag eller andra organisationer. Vi utser varje år Årets utställning, arrangerar studiebesök och resor för medlemmarna och olika arrangemang där vi diskuterar utställningsmediet.
www.forumforutstallare.se