IOGT-NTO

Utredning vill slopa Systembolagets monopol

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 12:39 CET

Gårdsbutiker ska inte bara tillåtas sälja egenproducerad alkohol. De ska också få sälja sprit, vin och öl av andra tillverkare, även utländska. Enligt IOGT-NTO innebär förslaget att Systembolaget förlorar sitt monopol.

Det är DN, som läst delar av utredningen, som för fram dagens uppgifter om att utländska produkter av såväl sprit, vin som öl ska få säljas i bland annat gårdsbutiker.

– Det här förslaget är långt, långt borta från den lokalt producerade vinflaskan som det talades om innan, säger Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO. Det handlar inte om gårdsförsäljning längre, det här är att slopa Systembolagets monopol.
I utredningens direktiv står det att ”utredaren ska ta fram ett förslag till hur gårdsförsäljning av alkoholdrycker kan ske på ett sätt som är förenligt med EU-rätten liksom detaljhandelsmonopolet och utan att det leder till negativa konsekvenser för folkhälsan.” Enligt IOGT-NTO innebär dagens avslöjande att utredningen har misslyckats med detta.
– Vi har hela tiden hävdat att gårdsförsäljning inte är möjligt utan att Systembolagets monopol riskeras. Monopolet kommer här att utsättas för konkurrerande verksamhet. Att även tillåta öl och sprit innebär ytterligare försämringar för folkhälsan, säger Anna Carlstedt.
För mer information, kontakta:
Anna Carlstedt, förbundsordförande IOGT-NTO, 0708-780933
Johanna Berkquist, kommunikationschef IOGT-NTO, 0733-726222

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 40 000 medlemmar i drygt tusen lokalföreningar över hela landet.
IOGT-NTO
Gammelgårdsvägen 38