Riksdagen

Utrikespolitisk debatt onsdag 14 februari kl. 9.00

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 13:06 CET

I morgon bitti kl. 9.00 inleder utrikesminister Carl Bildt (m) riksdagens årliga utrikespolitiska debatt och presenterar regeringens utrikesdeklaration. I den inledande debatten deltar en ledamot från varje parti. De sex övriga partierna företräds av Urban Ahlin (s), Hans Linde (v), Bodil Ceballos (mp), Kerstin Lundgren (c), Birgitta Ohlsson (fp) och Alf Svensson (kd). Debatten simultantolkas till engelska.

Enligt debattreglerna får oppositionen ordet efter utrikesministerns inledning. Oppositionsföreträdarna talar i partiernas storleksordning, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet de gröna. De får göra tre inlägg var under totalt 20 minuter. Därefter får övriga allianspartier ordet också efter partistorlek, Centern, Folkpartiet och Kristdemokraterna. Förutom utrikesministern som har sammanlagt 40 minuters talartid, fördelat på tre omgångar, har alliansföreträdarna 8 minuter var till sitt förfogande, uppdelat på två omgångar. Inga repliker förekommer i inledningsdebatten. Den första delen av debatten beräknas vara slut cirka kl. 11.

* Kl. 9.00–11.00 direktsändning i 24Direkt, SVT2 och Sveriges radio P1.

Efter inledningsrundan fortsätter debatten med övriga deltagare som får ordet i högst 6 minuter. Då råder fri replikrätt.

Anmälningstiden till talarlistan går ut den 13 februari kl. 16.30. Vid lunchtid hade följande ledamöter anmält sig till den andra delen av debatten:
Carina Hägg (s), Cecilia Wigström i Göteborg (fp), Carl B Hamilton (fp), Mats Johansson (m), Kalle Larsson (v), Ulf Holm (mp), Marianne Berg (v)

Alla ledamöter och statsråd som är i plenisalen kan begära ordet för replik oavsett om de hållit huvudanförande eller står på talarlistan. En talare kan få ordet två gånger för ett replikskifte och varje replik får vara högst 1 minut.

* Följ hela debatten via riksdagens webb-tv.

Christina Green
Pressekreterare, tfn 08-786 40 54, 070-609 64 48