Folkpartiet

Utrikestalesman Birgitta Ohlsson (fp) i riksdagens utrikespolitiska debatt: Tulla inte på demokratin i utrikespolitiken

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 14:59 CET

- Det går inte att stå neutral mellan demokrati och diktatur. Svensk utrikespolitik ska vara glasklar värderingsmässigt, modig i handling och
aktivistisk på fältet. Folkmordet i Darfur och bristen på demokrati i Mellanöstern är akuta fält. Inom biståndet bör vi diskvalificera diktaturer och premiera demokratier.

Folkrätten måste reformeras och
skyldigheten att skydda tas på allvar. I den mån Sverige ska bidra till att rusta världen ska vi vara demokratins vapensmedja. Det är dags för
alliansregeringen att bryta med den linje som företräddes av den socialdemokratiska regeringen och inte inleda fler militära samarbeten med
auktoritära diktaturer.

Det sade Birgitta Ohlsson (fp), utrikespolitisk talesman, under onsdagens
utrikespolitiska debatt i riksdagen.

- Jag är mycket glad över att som liberal och folkpartiets utrikestalesman företrädas av en regering som brinner för Europatanken, tar globaliseringens utmaningar och möjligheter på allvar och aldrig viker en tum i att försvara frihandelns förtjänster för att utrota världsfattigdom och föra människor närmare varandra, avslutar Birgitta Ohlsson.

Läs hela Birgitta Ohlssons anförande här:

Birgitta Ohlsson
Utrikestalesman och riksdagsledamot (fp)

Mikael Persson
Pressekreterare (fp)