Regionförbundet Jönköpings län

Utrymme och skaparkraft ska locka holländare till länet

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 11:43 CET

Varje år väljer ca 125 000 holländare att lämna sitt land. Många vill leva och vara verksamma i Sverige och intresset för Jönköpings län är stort. För tredje året i rad finns Jönköpings län med på mässan Emigration Fair i Utrecht i Holland.

Vår region kan erbjuda det mesta av det man saknar i Holland: utrymme, skogar, sjöar, tystnad, och attraktiva boenden. Dessutom har Jönköpings län ett näringsliv som präglas av skaparkraft och kreativitet, och som framöver kommer att vara i stort behov av människor med bred kompetens och en drivkraft att utveckla och förverkliga idéer och verksamheter inom olika branscher.

På Emigration Fair 2010 visar regionen upp sina styrkor och fördelar under temat ”Emigrate to Småland”.  I regionmontern finns representanter från länets kommuner, Landstinget och Regionförbundet, som under de två mässdagarna ska möta och samtala med människor som kommit olika långt i sina planer på att emigrera.

– Många holländare vill lämna sitt land. Samtidigt ser vi behovet av fler företag och entreprenörer med goda idéer, som tillsammans med oss vill utveckla vår region för framtiden, säger Anne-Marie Hagström Hirschberg från Regionförbundet. Inte minst Landstinget, som bland annat söker läkare och tandläkare ser emigrationsmässan som en viktig rekryteringssatsning.

Att finnas med på emigrationsmässan i Holland är en av de satsningar som kommunerna och Landstinget gör gemensamt under Regionförbundets paraply för att attrahera människor, kompetens och verksamheter till regionen. Den ligger till grund för en fortsatt utveckling av ett gemensamt koncept till andra områden och aktiviteter där vi kan samarbeta för att stärka regionen.
– Tillsammans är vi starkare och kan bättre marknadsföra vårt län som en attraktiv och kreativ region för nya invånare, entreprenörer och besökare – både gentemot andra delar av Sverige men framför allt också utomlands, säger Anne-Marie Hagström-Hirschberg.

Läs mer på www.regionjonkoping.se/emigratetosmaland

För kommentarer och information
Investment Promotion Manager Anne-Marie Hagström- Hirschberg, Regionförbundet Jönköpings län/Location Scandinavia, mobil 070-657 92 00, telefon 036-10 20 20

Presskontakt och bilder