Elverket Vallentuna AB

Utsett till Gasell av Dagens Industri

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 09:36 CET

Sveriges enda noterade elbolag, Elverket Vallentuna AB, är ett av de snabbast växande företagen i landet och har därför blivit utsett till Gasellföretag av tidningen Dagens Industri. Forskning från Handelshögskolan i Stockholm visar att mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag klarar de hårda kraven för att utses till Gasell.

- Vi är naturligtvis stolta över att tillhöra denna exklusiva skara av tillväxtföretag. För vår del är Gasellutnämningen ett kvitto på att en liten uppstickare kan gå hur långt som helst, det gäller bara att inse att framgångsfaktorn till stor del ligger i att arbeta effektivt med begränsade resurser. Det är vår offensiva satsning på konsumentvänliga priser i kombination med smarta inköp som möjliggjort tillväxt både organisatoriskt och i kundstocken, säger Hans Asp, vd på Elverket.

I jakten på landets snabbast växande företag har Dagens Industri, varje höst sedan år 2000, gått igenom de fyra senaste boksluten för samtliga svenska aktiebolag som lämnat in sina årsredovisningar till Bolagsverket. I år har tidningen lokaliserat 778 Gasellföretag. Den 16:e november väntar prisutdelning för Elverket och årets övriga Gasellföretag på Konserthuset i Stockholm. Det företag som vuxit mest i hela Sverige de senaste fyra åren kommer då att avslöjas och krönas med titeln Sveriges Supergasell.

En Gasell har, enligt Dagens Industri:

· offentliggjort minst fyra årsredovisningar.
· en omsättning som överstiger 10 miljoner kronor.
· minst 10 anställda.
· de senaste tre åren kontinuerligt ökat omsättningen.
· under samma period minst fördubblat sin omsättning.
· ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt.
· i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
· sunda finanser.

För ytterligare information kontakta:
Hans Asp, vd
Elverket Vallentuna AB (publ)
E-post: hans.asp@elverket.se

Information finns också på www.elverket.se

Kort om Elverket
Elverket Vallentuna AB är ett av landets snabbast växande elbolag. På den fria elmarknaden säljer bolaget el till konkurrenskraftiga priser i hela landet. Runt om i landet finns Elverkets drygt 40 000 kunder. Elverket är också en väl förankrad lokal nätägare och ser till att alla hushåll, företag och andra verksamheter i Vallentuna har en trygg elförsörjning. Hela 92 procent av nätkunderna i Vallentuna har också valt att köpa el av Elverket. Elverket är den lokala bredbandsleverantören i Vallentuna. Elverket noterades på Aktietorget 2002 och är idag enda nationellt noterade elbolag i Sverige på auktoriserad marknadsplats eller börs. Företaget har 33 medarbetare och omsatte 270 Mkr år 2005.