Miljöpartiet de gröna

UTSLÄPPSHANDELN KAN BLI FRIBILJETT ÅT FLYGET

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 11:20 CET

När EU:s miljöministrar idag diskuterar om flyget ska ingå i utsläppshandeln kräver Miljöpartiet tuffare tag. Utsläppshandel för flyg räcker inte på långa vägar anser Per Bolund och Karin Svensson Smith, riksdagsledamöter för Miljöpartiet de Gröna.

EU:s miljöministrar diskuterar idag kommissionens förslag om att inkludera flyget i handeln med utsläppsrätter. Beräkningar visar att åtgärden är ett slag i luften. Utsläppen kommer att vara tillbaka på dagens nivåer redan ett år efter att åtgärden införts och därefter kommer utsläppen fortsätta att öka*. Problemet med kommissionens förslag är att flyget får sina utsläppsrätter mer eller mindre gratis.

- Utsläppshandeln riskerar att bli en fribiljett för flyget om inga andra styrmedel införs. Det behövs skatter som kompletterar utsläppshandeln om ambitionen att minska flygets klimatpåverkan ska bli framgångsrikt, säger Svensson Smith.

Utsläppshandeln omfattar dessutom bara flygets utsläpp av koldioxid, vilket endast utgör 20-50 procent av flygets hela klimatpåverkan. Det är en av orsakerna till att också Naturvårdsverket har efterlyst kompletterande åtgärder.

- Regeringen har precis tagit bort flygskatten som kraftigt hade kunnat minska flygets klimatpåverkan. Carlgrens trovärdighet är helt utraderad om han inte kommer hem med en plan på hur en EU-skatt på flyget ska komplettera systemet med utsläppsrätter.

*European Federation for Transport and Environment

Kontakt: FÖR VIDARE INFORMATION:
Karin Svensson Smith 070-343 95 15
Per Bolund, 0705-80 00 19