Eco Market

Utställning av lampor designade i återvunna spännande material

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2015 17:54 CEST

Produktdesignern Joakim Thedin har formgivit lampor förut men den här gången bestod utmaningen i att formge av återvunnet material. Tanken med utställningen är att visa på formgivning av material som det finns stora mängder av i vårt samhälle men som ofta slängs istället för att kunna omvandlas till storskalig återvinningsdesign. I utställningen finns lampor av så skilda material som persienner, ätpinnar, sillburkar, bakplåtar, olivoljeflaskor, vinylskivor, plexiglas, duschvägger, kartong m.m.

Thedins lampor är producerade på återvinningsverkstaden Returhuset vid kretsloppsparken Alelyckan i i östra Göteborg. Utställningen hålls på Eco Market i centrala Göteborg. Eco Market är en butik som drivs av dryga 20 småföretagare som alla har fokus på hållbarhet. Där är fairtrade märkningar, ekologisk bomull, alternativa textilier som hampa och bambu och återvinningsdesign en självklarhet och en förutsättning.

Thedins utställning känns som ett naturligt inslag i en butik som vill inspirera och informera om hur vi bäst tar till vara på jordens resurser.

Eco Market är Göteborgs första ekologiska galleria. En butik med över 20 miljömedvetna företagare - under ett och samma tak.

Här finns det stort utbud av ekologiska produkter men även verksamhet så som redesignverkstad, klädbibliotek och mycket annat. Vi finns på Storgatan 41, ett stenkast från Avenyn mittemellan Avenyn och Vasaplatsen.