Mivagallery Stockholm AB

Utställning Manuela Vintilescu "The Flavour Of Spring"

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2015 15:35 CET

Mars 7 2015

Utställning Manuela Vintilescu "The Flavour Of Spring"

Manuela är uppvuxen i konstnärliga kretsar i Stockholm. Född 1959 och har i början av livet färgats av ett sorts matriarkat med flickskola och mycket dominans av kvinnor.

Manuelas konstnärskap har i synnerhet kretsat kring att framställa kvinnor, på japanska kallat "Bijingas". Vilket inom den japanska träsnittskonsten Ukiyo-e; som innebär porträtt av vackra kvinnor. Dessa var en sorts föregångare till modefotot. På 1800-talet kunde man således visa både traditionellt och västerländskt klädesätt med betoning på att beskriva förändringarna i frisyrer, makeup och kläder.

Det japanska kulturarvet kommer framför allt ifrån Manuelas gammel faster Sigrid; som var en skicklig konstnär och tillbringade många år i Japan. Stort avtryck var även Manuelas far, Jan Vintilescu, som introducerade japanska haikudikter i Sverige och läste högt sina tolkningar på svenska under Manuelas uppväxt.

Stommen i hennes bildvärld är olika element från framför allt japanska stilarter och tidsperioder såsom mönster kombinerat med element från moderna modemagasin. Dessa färgstarka och fantasifulla akrylmålningar, även kallade "Popikoner", blir en samtidsdokumentation av det mänskliga livsmönstret med ett personligt och tilltalande uttryck.

Manuela arbetar även med olika tekniker på olika material. Hennes verk avspeglar hennes optimistiska och positiva livsinställning. Under senare år har hennes arbete även skapats i samarbete med film, inredningsprojekt samt utsmyckning. Senast i raden är "I nöd eller lust" i regi av Kjell Sundsvall.

I mer än 15 år har hennes konst visats på gallerier, konsthallar, mässor och museer i Europa samt Asien. Manuela finns väl representerad såväl hos privata samlare som internationella företag. Hon har även bidragit med verk till olika välgörenhetstillställningar genom åren.

Notis:

För ytterligare information, intervjuer, bilder, kontakta konstnärinnan Manuela Vintilescu på 0702-23 10 94,art@nipponpop.com, hemsida: nipponpop.com.

Miva Fine Art Galleries expanderade 2014 efter 29 år i Malmö till Stockholm med ett litet showroom, på Grev Turegatan 10. Representerar nationell och internationell popkonst.

Kontaktperson, galleristen Lars Lamiva tel. 0735-061208 eller lars.lamiva@mivagallery.se

Utställningens tider är följande:

Start lördag den 7 mars mellan 11.00-16.00.

Mån-Fred 11.00-18.00, Lörd 11.00-16.00.

Utställningen varar i 2 veckor.

Miva fine art galleries har sedan 1986 drivits och utvecklats av Lars Lamiva, till ett av Sveriges ledande gallerier inom modern nutidskonst.

Lars som själv är uppvuxen i en screén miljö följde sin far på nära håll när han arbetade med konstnärers framställning av serigrafier på Reklamteknik/3-Screen i Malmö.

Målfokuseringen har alltid varit att skapa ett modernt galleri som tillgodoser de flesta smakriktningarna och med ett varierande utbud av internationella artister. Detta innebär ett galleri med stor mångfald och konstinriktningar tillsammans med en genomgående hög kvalité.

En stark ägare med tydliga visioner ger Miva fine art galleries möjlighet att kontinuerligt fördjupa och vässa kunskapen tillsammans med världsomspännande samarbetspartner med starka koncept inom de områden som är viktigast för våra kunder.

Miva fine art galleries har ett brett samarbeten internationellt med flera gallerier samt agenter runt om i Europa och USA.

I södra Sverige är Miva fine art galleries ett ledande galleri för konstföreningar samt för företags utsmyckning.

Sedan september 2014 finns vi representerade på Grev Turegatan 10 i Stockholm.