Plezuro

Utställning om päls och mustasch

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2012 12:43 CEST

Helene Gedda har alltid gillat illustrationsformen mer som ett hantverk än som konstart. Hon berättar själv att hennes skicklighet  helt och hållet sitter i att hon inte vet bättre – alltså fortsätter hon vässa pennor, hitta motiv och lägga dygn av skuggningar på en pappersbit för att bli bättre. Detta tillsammans med ett, som hon beskriver det själv, oroväckande stort intresse för djurdokumentärer gör att hon gärna illustrerar hår och päls – där av utställningens tema ”Päls & Mustasch”. Några av illustrationerna är helt nya och kommer för första gången att visas på vernissagen i butiken Plezuro i Stockholm. Samtliga verk finns i en begränsad upplaga och är numrerade och signerade.

Sedan 2007 har Plezuro låtit unga talanger nyttja butikens väggar och idag scannar ägaren Johanna Westin stadigt av nätet efter nya utställare. Utställarna har kommit från allt från Finland och Tyskland till, som nu, Östersund.
- Jag älskar all sorts kreativitet och vill ge mina kunder en helhetsupplevelse när de besöker butiken, säger Johanna.
Utställningarna ger butiken nytt liv och utseende samtidigt som vernissagerna är ett bra tillfälle att bjuda gamla och nya kunder på något extra.

Under Helene Geddas, eller Cheesecake som hon också kallar sig, vernissage kommer också Julia Hanberg från ”Nord & Syd” att spela skivor.

Plats: Plezuro, Rörstrandsgatan 28 i Stockholm
Datum/tid: 25/10 2012 kl 18-20
Utställningsperiod: 25/10-28/11 2012
Mer info: http://www.plezuro.se/ och http://www.sarahelenegedda.com/

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, konst och livsstil. I butiken blandas oetablerade märken med ett handplockat vintagesortiment. Allt i en unik upplaga. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten för snart fyra år sedan frekvent ordnat vernissager, teater, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken. www.plezuro.se