Skolval 2014

Utveckling och utbyte i fokus för eleverna på Upptakt 10

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2010 17:20 CEST

Helgen 8-10 oktober samlades nästan 400 elevråd- och elevkåraktiva från 120 skolor från hela landet i Nynäshamn för konferensen Upptakt 10 som anordnas av Sveriges Elevråds Centralorganisation – SECO. På konferensen har deltagarna tagit del av föreläsningar och workshops för att kunna utveckla sina organisationer. På kvällen den 9 oktober hölls också en skolpolitikdebatt mellan riksdagspartierna.

Det var utveckling och utbyte som stod i fokus för eleverna som deltog på Upptakt 10. Det erbjöds föreläsningar om allt från ledarskap och marknadsföring till skoljuridik och avtalsrätt. När deltagarna kommer tillbaka till sina skolor kommer de att använda sig av sina nyvunna kunskaper för att utveckla sina elevkårer.

-          Vi är glada att ha kunnat erbjuda så många elever nya perspektiv på hur de kan bedriva sin verksamhet, säger Samir El-Sabini ordförande för Sveriges Elevråds Centralorganisation – SECO. För mig var det viktigt att få lyssna på elevernas berättelser från sina skolor. Tyvärr får man höra om många rektorer och skolledare som behandlar elever både oetiskt och olagligt.

Det hölls även en skolpolitisk debatt på Upptakt 10 mellan riksdagspartierna. Medverkade gjorde Anna Ljungdell (s), Mats Pertoft (mp), Rossana Dinamarca (v), Fredrik Schulte (m), Roger Haddad (fp), Helen Törnqvist (c), Emma Henriksson (kd). Debatten handlade om rapporten ”Hur långt räcker regeringens skolpolitik” som SECO har släppt tillsammans med Lärarnas Riksförbund.

-          Upptakt är ett unikt sammanhang. Här finns representanter för elevernas egna organisationer och vi talar med samma röst. Under konferensen måste politikern ta hänsyn till våra problemformuleringar och lyssna på våra förslag på lösningar säger Linn Andersson som sitter i SECO:s styrelse och går på Norra Reals Gymnasium i Stockholm.

Konferensen var välbesökt med elevkårer och elevråd för hela landet. En lista på vilka skolor som deltog finns bifogat tillsammans med konferensprogrammet. Bilder och intervjuer med deltagare finns att tillgå på vår hemsida www.upptakt10.nu. Kontakta oss om ni vill använda någon av bilderna.

Mattias Hallberg
Sveriges Elevråds Centralorganisation - SECO