Liberala ungdomsförbundet, LUF

Utvisningsbslutet av Rana Karimzadeh måste upphävas!

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 14:20 CEST

- Migrationsverkets bedömning att Ranas politiska verksamhet inte väckt regimens uppmärksamhet är en grav missuppfattning om den iranska regimens kartläggning av oppositionen. Den iranska regimen har sedan sin tillkomst kartlagt och registrerat oppositionella och det finns ett antal tillfällen då man stoppat utvisningar av precis samma skäl som i detta fall, säger Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

- Den senaste tiden har Ahmadinejads regering ökat trycket på kvinnorättskämpar. Nyligen fängslades b.la Olof Palme pristagaren Parvin Ardalan för att ha publicerat två artiklar till försvar för kvinnors rättigheter. Under förra veckan fängslades ytterligare två kvinnorättskämpar i Iran. Med tanke på den uppmärksamhet som Rana Karimzadehs bloggar och artiklar nu fått i media har regimen med all säkerhet fått upp ögonen. Hon bör inte utvisas, säger Frida Johansson Metso.

Presskontakt:
Anna Broman