Svenska Fotbollförbundet

UWC: Blir UIK historiska på lördag?

Pressmeddelande   •  Jun 19, 2003 19:45 CEST

Umeå IK kan skriva svensk fotbollshistoria på midsommardagen. Med 4-1 i ryggen från första matchen kan umetjejerna bli europamästare för klubblag på Hjørring Stadion - en framgång som endast kan matchas av Göteborgs (två) UEFA-cuptitlar.
Matchen 16.00 direktsänds i SVT1.

Medan Umeå har rullat på framgångsrikt i det allsvenska spelet har finalmotståndarna Hjørring gått på pumpen i veckan. Drömmarna om europaguld fick sig en rejäl törn uppe på Gammliavallen och väl tillbaka hemma på Jylland tappade man den "givna" ligasegern med tillhörande biljett till nästa års Women´s Cup.

När den danska Elitedivisionen avgjordes i veckan blev det som under säsongen sett ut som ett säkert guld för Fortuna blott ett silver. I sista omgången säkrade Brøndby titeln genom egen vinst samtidigt som Hjørring föll hemma mot Skovbakken. Bakslaget sved extra hårt sedan Brøndby nått ikapp Fortunas försprång i tabellen genom ett omdiskuterat beslut från förbundet. En 0-1-förlust förvandlades till Brøndbyseger med 3-0 i en seriematch där motståndarlaget använt en okvalificerad spelare.

>> UEFA:s officiella sidor om Women's Cup 2002/03

Final