V accepterar inte olikhet inför lagen

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 15:02 CET

Idag presenterar Jerzy Sanecki sin rapport om etnisk diskriminering inom rättsväsendet. Rapporten visar hur fördomar påverkar domstolarnas praxis och andra delar av rättsväsendet.

- Nu lyfts äntligen dessa grava missförhållanden upp i ljuset, vilket vi länge efterfrågat, säger Kalle Larsson. Utredningen visar på behovet fördjupad av kunskap och forskning och slår samtidigt sönder hela det skuldbeläggande av invandrade som allmänt mer brottsbenägna som folkpartiet driver.

Vänsterpartiet har länge pekat på att personer med utländsk bakgrund döms hårdare än andra vid jämförbara brott. Blotta misstanken om att detta skulle vara fallet innebär ett minskat förtroende för rättsväsendet.

- Nu är det hög tid att agera, säger Kalle Larsson. Förutom mer forskning och återkommande rapportering krävs att hela rättsväsendet och socialtjänsten får utbildning om strukturell diskriminering. Dessutom måste insatserna för att öka den etniska mångfalden inom hela rättsväsendet intensifieras. För egen del kommer vi som parti att göra vad vi kan för att ännu fler av våra nämndemän har utländsk bakgrund. Det kan heller aldrig accepteras att polisen bemöter invandrade sämre än andra.

För mer information:
Kalle Larsson, riksdagsledamot, 0703-43 96 74