V förslår ingen "straffskatt" på vikariat

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2010 19:16 CEST

De senaste dagarna har det i media förekommit uppgifter om att Vänsterpartiet föreslår en "straffskatt" på vikariat. Det är fel.

- Självklart vill vi inte höja arbetsgivaravgiften för vikariat - det skulle ju riskera att arbetsgivare blir snålare med att bevilja tjänstledighet och öka risken för diskriminering av exempelvis gravida kvinnor, säger Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet har däremot föreslagit en högre arbetsgivaravgift på anställningsformen "Allmän visstidsanställning", vilket är tidsbegränsade anställningar som inte är vikariat.

- Visstidsanställningar är idag nästan lika vanliga som tillsvidareanställningar bland unga mellan 19 och 25 år. I praktiken handlar det ofta om tim- och behovsanställningar där man inte vet från dag till dag om eller hur mycket man får arbeta. Det är de här otrygga anställningarna vi vill komma åt genom att höja arbetsgivaravgiften för just den anställningsformen. Tanken är att det ska skapa incitament för arbetsgivare att snabbare erbjuda en tillsvidareanställning, fortsätter Josefin Brink.

I den rödgröna regeringsplattformen som presenterades nyligen utlovas en utredning om möjligheten att införa en sådan differentiering av arbetsgivaravgiften i syfte att stärka rätten till trygga jobb.

Kontakt:
Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson (V), tel: 070-240 42 92