V-ledamöter besöker äldreomsorg i Uppsala

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 12:37 CEST

På måndag den 27 april besöker tre riksdagsledamöter för Vänsterpartiet Uppsala för att studera äldreomsorgen i kommunen. De tre är Eva Olofsson och Elina Linna, partiets representanter i socialutskottet, tillsammans med länets ledamot Jacob Johnson.

Under besöket kommer riksdagsledamöterna att få information om äldreomsorgen i kommunen, inklusive anhörigstödet samt besöka Svartbäckens hemvård och Karl Johansgården. Det ges också möjlighet att träffa boende, personal och enhetschefer.

- Vi ser fram emot besöket i Uppsala. Just nu är kommunerna pressade av minskade skatteintäkter. Uppsala liksom andra kommuner behöver ytterligare stöd från staten.

- Äldreomsorgen kommer att påverkas av kommunernas dåliga ekonomi, så nu känns det extra viktigt att vara ute på besök och samtala med personal och de äldre kvinnor och män som har insatser från äldreomsorgen, säger Eva Olofsson, riksdagsledamot och äldreomsorgspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Program:

08.30 Träffpunkten Storgatan 11 - Uppsala

Allmän information om äldreomsorgen i kommunen

Helena Thorén-Lindqvist, informationsstrateg

Äldreombudsman Margaretha Åkerlind Skuteli

Biståndshandläggare från Äldrekontorets äldrestödsavdelning

Stöd till anhöriga och närstående (representanter från Anhörigcentrum)

Rundvandring på träffpunkten Storgatan 11

11.45 Karl Johansgården, träffar enhetschef Annika Ågren och lunch tillsammans i seniormatsalen.

12.45 Rundvandring på Karl Johansgården, vi träffar personal och har informations- och frågestund.

13.45 Vi går till Svartbäckens hemvård och möter enhetschef Carola Bertolino, träffar personal och har informations- och frågestund.

14.45 Information om äldreomsorgens kompetensutveckling med Kerstin Kallin som är kompetensutvecklare.

15.30 Svartbäcksgårdens rehabiliteringsenhet och möter enhetschef Lars Östlund, träffar personal och har informations- och frågestund.

Ansvarig för besöket i Uppsala Lena Berglund 018-727 52 21

För mer information: