Ingelstad Kalkon AB

Våga grilla något nytt i år!

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2012 08:30 CEST

Kalkon är klimatsmart kött naturligt snålt på fett, men rikt på variation och smak. Sommarkvällarna blir både lättare och ljusare med 100 procent svensk kalkon från Ingelsta Kalkon på grillen. Grillschnitzel, grillfilé, kalkonburgare och grillkorv finns i livsmedelsbutiker över hela landet.
Att grilla kalkon är både enkelt och gott.

Under grillsäsongen bryts invanda matlagningsmönster, nya saker testas och det skapas variation i matlagningen. En av sommarens grilltrender spås vara burgaren som gör comeback, gärna på nya färser. Korvtrenden, med korvar med hög kötthalt, håller i sig. Intresset ökar också för kött och ovanliga styckningsdetaljer. Att 44 procent inte testat grilla kalkonkorv vill vi ändra på i år1.

– Vi satsar på att fler svenskar upptäcker kalkonköttets fördelar i år. Köttet är saftigt, rikt på smak, vitaminer, mineraler och proteiner. Sortimentet är brett vilket varierar grillningen. Alla kan äta kalkon, oavsett religion, ålder och smakpreferenser, säger Eva Smidfelt, marknadschef Ingelsta Kalkon och vardagsgrillare2.

Grillfilén, grillschnitzeln, kalkonburgaren och grillkorven kan varieras med det mörkare och saftigare ovanlåret. Filén finns både naturell och färdigmarinerad. Grillpinnen är perfekt som finger food. Dessutom finns det flera köttrika korvar – både smala och tjocka – kryddiga och mer milda i smaken.

”På grillen 2012” enligt TNS-SIFOs undersökning på uppdrag av ICA
2 ”Vilken roll har du vid grillen?” Från undersökningen ovan.