Svenska Röda Korset

”Våga ifrågasätta normer!”

Pressmeddelande  •  2010-10-26 08:00 CEST

Det finns ingen enhetlig definition av mångfald i arbetslivet/samhället. Enligt Svenska akademins ordlista avser mångfald "en mängd enheter". Den engelska motsvarigheten till mångfald - diversity - betyder "olikheter". Många svenska företag och organisationer sätter likhetstecken mellan mångfald och etnisk mångfald.

Röda Korsets byrå mot Diskriminering arrangerar en temadag i ämnet antidiskriminering för anställda inom kommuner, skolor, Landsting och Mittuniversitetet, studenter, kommunpolitiker, medlemmar i intresseorganisationer, allmänhet.

”Dag mot diskriminering” 26 oktober, kl 09,30 med samling och fika, avslut kl. 14,30

Plats: OSD, Krondikesvägen   i Östersund

Huvudföreläsare är Gabriella Fägerlind som pratar om ”Normer på våra arbetsplatser och att kunskapen att skapa en mer inkluderande arbetsplats”

Gabriella Fägerlind arbetar sedan 1998 som konsult i jämställdhets- och mångfaldsarbete inom arbetslivet. Hon är en uppskattad föreläsare och utbildare och hon har skrivit flera uppmärksammade böcker i ämnet.

Läs mer: www.implementdiversity.com

Torbjörn Ringdahl, från studieförbundet Sensus talar om ”Tysta replokaler”. Hur kan man anpassa replokaler i musik för personer med olika funktionshinder?

Inger Persson, ordförande i Handikappsamverkan i Östersund ”Hur är det att leva med ett funktionshinder?”

Flera organisationer finns på plats i foajén. Mingla, fråga, diskutera, träffa människor!

Demonstration av och prova på ”Tysta replokaler”.

För mer information:

Pia Olsson, Röda Korsets byrå mot diskriminering, Jämtland