Kultur i Väst

Våga störa bilden av samhället

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2013 07:00 CET

Svenskar är inte likadana. Vi tänker och känner inte samma saker bara för att vi bor i samma land. Konferensen Att störa homogenitet ifrågasätter och stör myten om att svenskar är ett enhetligt folk som tänkt och känt likadant i alla tider. I vår historiebeskrivning fattas många berättelser. Hur kan man arbeta för att få fler skildringar att komma fram? Konferensen arrangeras på fyra platser i Västra Götaland. Först ut är Västergötlands museum i Skara den 11 mars.

- De intoleranta grupperna har en föreställning om en "sann" svensk identitet som är homogen och har sett likadan ut genom historien. Deras berättelse om svenskheten är också deras mest framgångsrika politiska vapen. Att utmana den berättelsen är idag antirasismens stora utmaning - och möjlighet, menar Maria-Pia Cabero från Stiftelsen EXPO, som är en av talarna på konferensen.

Liknande konferenser har arrangerats i Stockholm, Norrland och Örebro som lockat till sig hundratals deltagare. Nu är det Västra Götalands tur att lyfta dessa aktuella och viktiga frågor.

– Vi ser en ökad organiserad intolerans i Europa. Med konferensen vill vi stå upp för demokratin och värna om allas lika värde. Syftet är att visa på att det inte finns någon homogenitet, men att föreställningar och myter om homogenitet finns. Vi som arbetar inom arkiv, bibliotek och museer behöver bli mer medvetna om hur vi kan vara med och skapa gemenskap i just olikheterna, istället för tvärtom, säger Ulrica Wallin, konsulent på Kultur i Väst.

Under dagen talar:
Anna Furumark, Örebro Läns Museum, Fredrik Svanberg, Historiska museet, Charlotte Hyltén-Cavallius, Mångkulturellt Centrum, Lawen Mohtadi, journalist, Margareta Persson, HAIKU Nordiska Museet, Karin Holmgren, Umeå Hardcore Arkiv, Lena Grönlund, Norrköpings bibliotek, Margareta Persson, Allas historia ska synas, Maria-Pia Cabero, Stiftelsen EXPO.

Till program och anmälan

Konferensen hålls på följande datum och orter
11/3 Skara, Västergötlands museum
8/4 Uddevalla, Bohusläns museum
14/10 Borås, Kulturhuset
11/11 Göteborg, Göteborgs stadsmuseum.

Arrangemang:
Kultur i Väst och Västarvet arrangerar konferenserna tillsammans med Göteborgs Stad Kultur, Länsstyrelsen i Västra Götalands län/Kulturmiljöenheten, Regionarkivet, Riksarkivet Landsarkivet i Göteborg, Studiefrämjandet Väst, Studieförbundet Vuxenskolan, Västra Götalands Bildningsförbund och Örebro läns museum.

Kontakt:
Ulrica Wallin
Konsulent Kultur i Väst
Mobil: 0706 - 18 20 13

Kultur i Väst
Förvaltningen Kultur i Väst är en del av Västra Götalandsregionen. Vi tror på stora upplevelser för den enskilda medborgaren och utvecklande samarbeten med kommuner, organisationer och föreningar. I vår verksamhet ingår det regionala biblioteksuppdraget och delar av det regionala musikuppdraget. Läs mer på www.kulturivast.se