Socialdemokraterna i Uppsala

Vågar Hassan tala klarspråk med Björklund?

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 10:42 CET

Idag är utbildningsminister Jan Björklund på besök i Uppsala. Marlene Burwick (S) uppmanar därför kommunalrådet Mohammad Hassan (FP) att stå fast vid sin kritik mot Folkpartiets skolpolitik och särskilt RUT-avdraget för läxhjälp.

– Det är roligt att Jan Björklund besöker Uppsala, en kommun med en lång och stolt utbildningstradition. Jag hoppas dock att Jan Björklunds besök i Uppsala innebär mer än ett fototillfälle ute i verkligheten. Bara under det senaste året har vi fått rapporter om att många unga i Uppsala hoppar av gymnasiet, att eleverna i grundskolan saknar tillräckliga läs- och skrivkunskaper, och att vi faller i nationella mätningar. Utvecklingen är oroande, säger Marlene Burwick, kommunalråd (S).

– Det är glädjande att Folkpartiets kommunalråd Mohammad Hassan har vågat kritisera sitt partis misslyckade skolpolitik och vänt sig emot RUT-avdraget för läxhjälp, en politik som ökar klyftorna mellan elever. Kommer Hassan att framföra sin kritik till Jan Björklund idag? Kommer Björklund att lyssna? Vi som är oroade över att skolresultaten har sjunkit sex år i rad är intresserade av att få svar, avslutar Marlene Burwick.

Information:

Socialdemokraterna i riksdagen röstade emot förslaget om RUT-avdrag för läxhjälp. I den socialdemokratiska skuggbudgeten prioriteras istället investeringar i skolan om 3 miljarder och fokus ligger på mindre klasser och investeringar i lärarna.

Kontakt:

Marlene Burwick, kommunalråd (S)

Mobil 076-761 83 66