Kommunal

Våld i hemmen – en facklig fråga

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 15:14 CET

Kommunal och IF Metall bjuder in till seminarium om våld i nära relationer på fredag 11 februari i Stockholm

Våld i nära relationer är ett brännande samhällsproblem. Det är också ett problem som är närvarande på arbetsplatserna. Många har en kollega som blir utsatt för våld av sin partner. Många har också en kollega som utsätter sin partner för våld. Därför har fackförbund ett ansvar att förebygga, motverka och hantera konsekvenserna av våld i nära relationer.

De två största fackförbunden inom LO, Kommunal och IF Metall, bjuder in till ett seminarium i samarbete med Folksam och Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) för att diskutera olika aspekter av problemet och hitta lösningar.

Medverkar gör bland andra jämställdhetsminister Nyamko Sabuni, författare och journalist Maria Sveland, Kommunals ordförande, Annelie Nordström och IF Metalls ordförande Stefan Löfven.

Var: Polstjärnans konferenscenter, Sveavägen 77, Stockholm
När: Fredag 11 februari 2011 klockan 09-15

För seminarieprogrammet besök kommunal.se

Presskontakter: Rasmus Korsvall, pressekreterare Kommunal, 070-658 27 07, Lars Ankarfjäll, pressombudsman IF Metall, 070-535 60 64