Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Våldet tar inte semester - drömmen om en (trygg) jul hemma

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2013 14:26 CET

– Julen är en tung tid för många som är utsatta för våld i en nära relation. Isoleringen ökar när jobb och fritidsaktiviteter upphör. Våldsutsatta kvinnor och barn tillbringar mycket tid innanför hemmets fyra väggar tillsammans med sin förövare. Förväntningar på julefrid och glädje krockar med verklighetens hot, våld och kränkningar, säger SKR:s förbundssekreterare Olga Persson.

– Vi märker av en oro inför julen, när det gäller våld, pengar och ensamhet. Var tar jag vägen om jag blir utsatt för våld i hemmet? berättar Kvinnojouren Söderslätt (Trelleborg, Svedala, Vellinge).

För den som har flytt från en våldsam partner och pappa blir julen, och dess koppling till hem och familj, en extra påminnelse om den utsatta situationen.

– Julen kan vara en extra känslig tid att vilja gå tillbaka till förövaren på grund av högtiden, därför fokuserar vi mycket på de som redan bor hos oss, säger Sofie Eriksson på Kvinnojouren ATIM i Malmö.

Fler citat i Bilaga.

Efter julhelgen söker fler stöd
Bilden är samstämmig bland SKR:s kvinnojourer: Våldsutsatta kvinnor härdar ut under julen inför släkten och för barnens skull. Därför brukar antalet som hör av sig till jourerna minska under jul- och nyårsledigheten för att sedan öka markant en bit in i januari då vardagen återvänder.

–Det är färre som ringer just under jul och nyår. Det är som om man vill upprätthålla den fina stämningen. Därför händer det ofta att det rings mer veckan efter nyår när allt är som vanligt igen, säger Teolinda Stark på Kvinnojouren Frideborg, Karlskrona.

–Vi tror att de står ut för barnens skull, de vill inte förstöra julen. Kanske har gäster också, eller firar med släkten och mannen håller sig i skinnet”, säger Gunilla Hammar på Kvinnojouren i Filipstad.

Fler citat i Bilaga.

Se kvinnojourerna öppettider jul och nyår.
Se tjej. och ungdomsjourernas öppettider jul och nyår.

Presskontakter:
För kontaktperson på lokala kvinnojourer se Bilaga 2.
För intervjuer och kommentarer: Olga Persson, förbundssekreterare SKR, olga.persson@kvinnojouren.se, 0704-611 888

För frågor och information: Emma Söderström, pressekreterare SKR, emma.soderstrom@kvinnojouren.se, 0735-363565
Här hittar du pressbilder.

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar över 110 kvinnojourertjejjourer och andra idéburna stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se