Miljöpartiet de gröna

Vårbudgetförhandlingarna klara!

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2006 11:20 CEST

Miljöpartiet de Grönas budgetförhandlare Yvonne Ruwaida och Åsa Domeij är nöjda efter att ha fått igenom sina krav i den snabba förhandlingen om vårbudgeten.

Vårbudgetförhandlingarna mellan Miljöpartiet, Vänstern och Socialdemokraterna blev klara rekordsnabbt i dag, lördag, mer än två veckor före deadline.

- Vi fick igenom samtliga våra förslag, exempelvis satsningar på småföretagande, ekonomiskt utsatta, kollektivtrafiken och gröna jobb. Förhandlingarna har gått ovanligt smidigt och stämningen har varit närmast uppsluppen, säger Yvonne Ruwaida.

Till miljöpartisternas förvåning drev socialdemokraterna flera krav som Miljöpartiet inte fått igenom i tidigare budgetförhandlingar. Bland annat införs så kallad jeepskatt på särskilt bränsletörstiga bilar, stopp för nya investeringar i kärnkraft, slopad skattereduktion för fossilgasanläggningar och generell arbetstidsförkortning för alla föräldrar med hemmaboende barn. Trots motstånd från vänstern på vissa punkter ingår nu också de förslagen i budgeten.

- Enligt finansministern Pär Nuder har Göran Persson kommit fram till hans vision om det gröna folkhemmet bara kan förverkligas genom att genomföra Miljöpartiets politik, säger Åsa Domeij.

För att markera den nya politiska inriktningen införs nolltaxa för alla tågresor i hela landet längre än cykelavstånd redan i dag, lördag.

Kontakt: Åsa Domeij, 0730-77 43 07
Yvonne Ruwaida, 070-210 63 03