Vårdapoteket

Vårdapoteket öppnar sitt 25:e apotek

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 15:26 CET

För exakt ett år sedan tog Vårdapoteket över 24 apotek vid svenska sjukhus, från Uppsala i norr till Malmö i söder. Det kan vi den 1 mars fira med att öppna ett nytt vårdapotek. Det blir Vårdapotekets 25:e apotek, Vårdapoteket Vård & Omsorg Kalmar.

Det nya vårdapoteket kommer att försörja vård och omsorg med läkemedel men även läkemedelsnära tjänster, som t.ex. cytostatika- och radiofarmakaberedningar. Receptkunder ska givetvis också kunna få sina recept expedierade. Tjänsterna vid det nya apoteket är en del av det avtal som Vårdapoteket tecknat för sjukhusen i Kalmar, Oskarshamn och Västervik liksom för primärvården. Ett nytt avtal för Visby lasarett kommer också att hanteras i Kalmar.

- Det är jätteroligt att vi nu kan öppna ett nytt apotek och att få göra det i samarbete med hälso- och sjukvården, säger VD Tony Rydberg.

Redan vid nyår 2011 öppnade Vårdapoteket den första privata sjukhusapoteksverksamheten vid centrallasarettet i Växjö.

- En banbrytande pionjärinsats av vårt fantastiska team. Nya kunder, förutsättningar och nya beställningssystem – allt har varit en utmaning. Vi har nu levererat läkemedel och tjänster till landstinget i Kronoberg under två månader och startar nu upp tjänster för ytterligare ett landsting, säger vVD Bengt Åstrand.

Vårdapoteket kommer under 2011 att starta tjänster vid 20 svenska sjukhus i samarbete med sjukvårdshuvudmännen i Kronoberg, Kalmar, Blekinge, Skåne, Gotland och Västmanland och kommer därmed att ha verksamhet vid 34 sjukhus.

För ytterligare information kontakta:

Tony Rydberg, VD, Vårdapoteket, Tel. +46 70 545 24 28

Bengt Åstrand, vice VD, Vårdapoteket, Tel. +46 70 670 76 42

Om Vårdapoteket

Vårdapotekets affärsidé är att bedriva apoteksverksamhet med vårdorienterade öppenvårdsapotek. Kärnverksamheten består i att tillhandahålla ett komplett utbud av varor och tjänster till patienter, anhöriga och sjukvårdspersonal. Bolaget ska även tillhandahålla läkemedelsförsörjning och läkemedelsnära kunskaps- och tillverkningstjänster.

Verksamheten baseras på ett förvärv av sammanlagt 24 apotek vid sjukhus i södra och mellersta Sverige. Bolaget har drygt 300 medarbetare och genom de nya uppdragen ökar omsättningen årligen till drygt 2 miljarder kronor. Bolaget har helsvenska ägare med Priveq Investment och Investor Growth Capital som huvudägare. Huvudkontoret för Vårdapoteket placeras i Malmö.