Vårdapoteket

Vårdapoteket utser chefer inom Försäljning/ marknad, Sortiment och Inköp & logistik

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 15:18 CET

Vårdapoteket i Norden AB har utsett Tobias Ekros till Försäljnings- och marknadschef, Anna Jakobsson till Sortimentschef samt Per Netzell till Chef för Inköp & logistik.

Tobias Ekros har tidigare erfarenhet av arbete som varumärkesansvarig inom Unilever, konsult inom Accenture och under senare år som Marknads- och affärsutvecklingschef inom Adara AB respektive som Chef för Affärsutveckling och egna märkesvaror i Apoteket AB.

Anna Jakobsson har flera års erfarenhet från arbete inom Unilever som produktchef och inköpare, som projektledare och seniorkonsult på Synovate/TEMO och nu senast av affärsutvecklingsarbete inom nytt sortiment och egna märkesvaror inom Apoteket AB.

Per Netzell har tidigare arbetat som affärscontroller i Dagab AB, bedrivit egen konsultverksamhet gentemot bolag i dagligvaruhandeln samt har arbetat som ekonomichef i Dagab AB och Elektroscandia AB. Per Netzell har ett förflutet som ekonomi- och logistikchef inom Adara AB och har senast varit Chef för Sortiment och Inköp i Apoteket AB.

”Vårdapoteket står inför en utmanande start av vår verksamhet i en ny konkurrensutsatt marknad, och vi håller på att bygga upp vår centrala ledningsorganisation. Vi är mycket nöjda med att ha knutit tre ytterst kompetenta och dynamiska personer till bolaget. De bidrar med stor erfarenhet av sortimentsarbete, varumärkeskommunikation, leverantörskontakter och förhandlingskompetens. Detta blir ett mycket gott komplement till den gedigna farmaceutiska kompetens som sedan tidigare finns i Vårdapoteket
”, säger Vårdapotekets VD Tony Rydberg.

Vårdapoteket beräknas 2010 ha en omsättning om drygt 1 400 MSEK och har cirka 300 medarbetare med gedigen farmaceutisk kunskap och bakgrund. Vårdapoteket etablerade nyligen sitt huvudkontor i Malmö.

Tobias Ekros och Anna Jakobsson tillträder sina tjänster senast den 17 maj och Per Netzell tillträder sin tjänst till sommaren 2010.

För ytterligare information kontakta:
Tony Rydberg, VD, Vårdapoteket, Tel. +46 70 545 24 28

Om Vårdapoteket
Vårdapotekets affärsidé är att bedriva apoteksverksamhet med vårdorienterade öppenvårdsapotek. Kärnverksamheten består i att tillhandahålla ett komplett utbud av varor och tjänster till patienter, anhöriga och sjukvårdspersonal. Bolaget ska även tillhandahålla läkemedelsförsörjning och läkemedelsnära kunskaps- och tillverkningstjänster.

Verksamheten baseras på ett förvärv av sammanlagt 24 apotek vid sjukhus i södra och mellersta Sverige. Det nya bolaget har ca 300 medarbetare och omsätter ca 1,4 miljarder kronor. Bolaget har helsvenska ägare med Priveq Investment och Investor Growth Capital som huvudägare. Huvudkontoret för Vårdapoteket placeras i Malmö.