Vårdapoteket

Vårdapoteket utser ekonomi- och finanschef

Pressmeddelande   •   Dec 30, 2009 15:12 CET

Vårdapoteket har utsett Tommy Svensson till ekonomi- och finanschef (CFO). Tommy Svensson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom detaljhandelsföretag, senast som CFO under tio år på Hemtex.

”Vårdapoteket står inför en spännande och utmanande start av verksamheten i en ny konkurrensutsatt marknad. Vi är mycket nöjda med att ha knutit Tommy Svensson till bolaget, han bidrar bland annat med en gedigen detaljhandelserfarenhet”, säger Vårdapotekets styrelseordförande Peter Weiderman.

Vårdapoteket kommer att ha en omsättning om drygt 1 400 MSEK och cirka 250 heltidsanställda med gedigen farmaceutisk kunskap och bakgrund. Vårdapoteket har tidigare utsett Tony Rydberg och Bengt Åstrand till VD respektive vice VD.

”Jag ser med spänning fram mot att få delta i utvecklingen av framtidens apotek tillsammans med medarbetare och chefer med lång och gedigen erfarenhet inom apoteken. Min uppgift blir att skapa en lika kompetent och börsfähig administration för Vårdapoteket”,
säger Tommy Svensson i en kommentar.

Tommy Svensson tillträder sin tjänst senast den 1 mars 2010.

För ytterligare information kontakta:
Peter Weiderman, ordförande, Vårdapoteket, Tel. +46 73 360 55 60

Tommy Svensson, tillträdande CFO för Vårdapoteket, Tel. +46 70 210 80 69

Om Vårdapoteket

Vårdapotekets affärsidé är att bedriva apoteksverksamhet med vårdorienterade öppenvårdsapotek. Kärnverksamheten består i att tillhandahålla ett komplett utbud av varor och tjänster till patienter, anhöriga och sjukvårdspersonal. Bolaget ska även tillhandahålla läkemedelsförsörjning och läkemedelsnära kunskaps- och tillverkningstjänster.

Verksamheten baseras på ett förvärv av sammanlagt 24 apotek vid sjukhus i södra och mellersta Sverige. Det nya bolaget kommer att ha ca 250 heltidsanställda medarbetare och omsätter ca 1,4 miljarder kronor. Bolaget har helsvenska ägare med Priveq Investment och Investor Growth Capital som huvudägare. Huvudkontoret för Vårdapoteket placeras i Malmö.