CGI

​Vårdapoteket väljer Logica som IT-partner för slutenvårdssystem

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 10:08 CEST

​Logica, Sveriges största IT-tjänstföretag, har tecknat ett avtal med Vårdapoteket om leverans av en nyutvecklad apotekslösning för slutenvården. Den nya lösningen ska stödja Vårdapotekets läkemedelsförsörjning till sjukhus och integreras mot Apotekens Service AB, som hanterar receptregistret och annan gemensam infrastruktur på apoteksmarknaden, och de olika läkemedelsdistributörerna.

Vårdapoteket vann under våren 2010 den första upphandlingen inom slutenvården efter avregleringen av apoteksmarknaden. Först ut att bryta det tidigare monopolet var landstingen i Kronoberg, Kalmar och Blekinge, som anlitat Vårdapoteket för att leverera läkemedel till sina sju sjukhus. För att hantera de framtida leveranserna behövde Vårdapoteket en kostnadseffektiv IT-lösning med hög leveranssäkerhet. Valet föll på Logica som står för utveckling och integration av det nya systemet.

- Vårdapoteket ser fram emot att arbeta tillsammans med Logicas utvecklingsteam för att ta fram en modern och kostnadseffektiv IT-lösning som stödjer alla de krav som kunderna ställer, säger Bengt Åstrand, vice VD för Vårdapoteket AB.

- Vi på Logica är mycket glada över förtroendet att få utveckla det nya IT-stödet åt Vårdapoteket. Detta innebär att vi finns med i utvecklingen av ännu ett affärskritiskt system till ytterligare en spelare på den avreglerade apoteksmarknaden, säger Jouko Kangas, affärsansvarig för apoteksmarknaden inom Logica.

Vårdapotekets lösning baseras på Microsoft Dynamics standardmoduler för order, lager, fakturering, inköp och ekonomi med kompletterande anpassningar för SFTI/ESAP interface och valda delar av Logicas befintliga standardkomponenter.

Logica är Sveriges största leverantör av IT-lösningar för vården med alla landsting som kunder och drygt 2 000 medarbetare som arbetar fokuserat mot offentlig sektor.

Presskontakter

Bengt Åstrand, vice VD, Vårdapoteket, tel. 070-670 76 42, e-post: bengt.astrand@vardapoteket.se

Jouko Kangas, Client Director, Logica Sverige, tel: 070-565 34 70, e-post: jouko.kangas@logica.com

Malin Westlund, Communication and PR, Logica Sverige, tel: 073-75 000 66, e-post: m.westlund@logica.com

Om Vårdapoteket

Vårdapotekets affärsidé är att bedriva apoteksverksamhet med vårdorienterade öppenvårdsapotek. Kärnverksamheten består i att tillhandahålla ett komplett utbud av varor och tjänster till patienter, anhöriga och sjukvårdspersonal. Bolaget ska även tillhandahålla läkemedelsförsörjning och läkemedelsnära kunskaps- och tillverkningstjänster.

Verksamheten baseras på ett förvärv av sammanlagt 24 apotek vid sjukhus i södra och mellersta Sverige. Bolaget har drygt 300 medarbetare och genom de nya uppdragen ökar omsättningen årligen till ca 1,7 miljarder kronor. Vårdapoteket har helsvenska ägare med Priveq Investment och Investor Growth Capital som huvudägare. Huvudkontoret för Vårdapoteket är placerat i Malmö. Mer information finns på www.vardapoteket.se

Om Logica

Logica är ett ledande internationellt IT-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av IT- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög IT-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Läs mer på: www.logica.se