Vårdapoteket

Vårdapoteket vann återigen en upphandling

Pressmeddelande  •  2010-11-23 15:12 CET

Vårdapoteket har av Region Skåne utsetts som bästa samarbetspartner i upphandlingen av läkemedelsservice – skötsel av läkemedel- och vätskevagnsförråd vid de tio sjukhusen i Malmö, Lund, Kristianstad, Helsingborg, Ystad, Simrishamn, Trelleborg, Landskrona, Ängelholm och Hässleholm.

Nu är Region Skåne klar med sin upphandling av apotekstjänster för hälso- och sjukvården. Vårdapoteket, som tidigare vunnit upphandlingarna i landstingen i Kronoberg, Blekinge och Kalmar, vann återigen en upphandling i skarp konkurrens.

”Det är extra roligt att en stor region som Region Skåne väljer Vårdapoteket för denna service, säger Vårdapotekets VD Tony Rydberg. Vi har ju redan apotek för allmänheten på 8 av 10 sjukhus i Skåne och fortsätter gärna att utvecklas tillsammans med vården i Sverige”.

Vårdapotekets inriktning är att jobba vårdnära med en professionell apoteksservice till både privatkunder och avtalskunder. Vårdapotekets öppenvårdsapotek återfinns på sjukhus i följande städer:
Stockholm (Södersjukhuset, S:t Görans sjukhus, Danderyds sjukhus), Norrtälje, Uppsala, Södertälje, Nyköping, Eskilstuna, Katrineholm, Linköping, Motala, Växjö, Ljungby, Karlskrona, Kristianstad, Simrishamn, Trelleborg, Malmö, Lund, Landskrona, Helsingborg, Ängelholm, Alingsås och Västerås.

”Vi har en ambition att vara en kompetent samarbetspartner till vården - såväl offentlig som privat”, säger Vårdapotekets vVD Bengt Åstrand.

Om ingen ansökan om överprövning av Region Skånes tilldelningsbeslut inlämnas till länsrätten kommer avtal att tecknas med Vårdapoteket om läkemedelsservice. Vårdapoteket tillträder i så fall de nya uppdragen i Region Skåne i september 2011. Avtalet omfattar läkemedelsservice under de närmaste fyra åren, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

För ytterligare information kontakta:
Tony Rydberg, VD, Vårdapoteket, Tel. +46 70 545 24 28
Bengt Åstrand, vice VD, Vårdapoteket, Tel. +46 70 670 76 42

Om Vårdapoteket
Vårdapotekets affärsidé är att bedriva apoteksverksamhet med vårdorienterade öppenvårdsapotek. Kärnverksamheten består i att tillhandahålla ett komplett utbud av varor och tjänster till patienter, anhöriga och sjukvårdspersonal. Bolaget ska även tillhandahålla läkemedelsförsörjning och läkemedelsnära kunskaps- och tillverkningstjänster.

Verksamheten utgörs av sammanlagt 24 öppenvårdsapotek vid sjukhus i södra och mellersta Sverige samt avtalsaffärer med landsting, kommuner och privata vårdgivare. Bolaget har drygt 300 medarbetare och genom de nya uppdragen ökar omsättningen årligen till ca 1,7 miljarder kronor och Vårdapoteket kommer att bedriva verksamhet på sammanlagt 30 av landets drygt 70 sjukhus. Vårdapoteket har helsvenska ägare med Priveq Investment och Investor Growth Capital som huvudägare. Huvudkontoret för Vårdapoteket är placerat i Malmö.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom