Vårdvalet slösar med skattebetalarnas pengar

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2009 10:27 CET

På två år har antalet besök hos läkare ökat med 460 000 i Stockholms län till en kostnad av 270 miljoner kronor enligt DN. Vänsterpartiets sjukvårdspolitiska talesperson Elina Linna är kritisk till slöseriet med skattebetalarnas pengar:

- Vårdvalssystemet innebär att vårdcentralerna får mer betalt ju fler patienter de tar emot. Det är alltså mest lönsamt för vårdcentralerna att ta emot patienter med små problem som snuva, medan man bör försöka undvika de mest sjuka patienterna. Detta drabbar framför allt multisjuka äldre. Det är ett bedrövligt sätt att bedriva sjukvård. De rika och friska får mest och de fattiga och sjuka får minst. Särskilt i kristider är det ett oansvarigt slöseri med skattebetalarnas pengar, säger Elina Linna (V).

Vid årsskiftet blir vårdvalet obligatoriskt i hela landet.

- Efter årsskiftet kommer pengarna att styra sjukvården i alla landsting. Sverige har länge placerat sig högt på världsrankingar över sjukvårdens resultat, men jag är rädd för att Moderaternas experiment med sjukvården snabbt kommer att försämra dessa resultat. Vänsterpartiet vill skapa världens bästa välfärd. Om det ska vara möjligt måste vi prioritera de patienterna som har de största behoven, säger Elina Linna (V).

Kontakt:

Elina Linna 070-2293670