Rikskonserter

VÅREN PÅ RIKSTEATERN 2011

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 14:37 CET

Ubah Musse turnerar med Vem sover i natt? och ger röst åt tusentals ensamkommande flyktingbarn. Sven Wollter gestaltar i En dåres sånger Frödings sista dagar i livet – etthundra år efter hans död. Och den japanska slagverkssuccégruppen Yamato lägger världspremiären för nya förställningen Gamushara ”Beat of Courage” i Ytterjärna. Dessutom spelar Riksteaterns Tyst Teater Dario Fos Vi betalar inte, vi betalar inte och så har ett gäng mellan- och högstadiebarn beslutat att barnföreställningen Louise och björnarnaska på Sverigeturné. Det, och mycket mer, ryms på Riksteaterns repertoar våren 2011.

Östersunds Teaterförening är en av Riksteaterns 234 teaterföreningar som varje år ser till att hela Sverige får tillgång till scenkonst. Dessutom är föreningen, precis som alla Riksteaterföreningar, löpande med och bestämmer hur framtidens repertoarer på Riksteatern ska se ut. Bland annat återkommer på begäran den japanska trumgruppen Yamato på vårens repertoar med en helt ny föreställning: Gamushara ”Beat of Courage”.

- När Yamato var här 2009 fick publiken en annorlunda, mäktig och fantastisk upplevelse. Det känns jättekul att kunna erbjuda vår publik deras nya föreställning. Dramatens Scener ur ett äktenskap är mycket efterlängtad, liksom klassisk teater som Lång dags färd mot natt. De som kommer att se Liv är att ta sig ut, kommer definitivt att gå hem med en varm, härlig känsla i magen. Lise och Gertrud har en magisk förmåga att trollbinda sin publik. Vi i föreningen vill att så många olika scenkonstformer som möjligt ska finnas med i repertoaren och jag tycker vi har lyckats riktigt bra, säger Lisa Engman på Östersunds Teaterförening.

Riksteaterns premiärer våren 2011:

Den japanska slagverksgruppen Yamato har gjort succé världen över och dess storslagna trumshower har setts av över två miljoner i trettiotalet länder. 2009 gjorde gruppen en bejublad turné med Riksteatern. Våren 2011 återvänder Yamato med en helt ny föreställning: Gamushara ”Beat of Courage”. Världspremiär i Ytterjärna den 28 januari

Lise Hummel och Gertrud Stenung, eller Lise&Gertrud som de kallar sig tillsammans, drar våren 2011 ut på Sverigeturné med hyllade föreställningen Liv är att ta sig utfull med kärleksfulla sånger och texter om det storslagna och dråpliga i vardagslivet. Premiär i Tranås den 5 februari

I Klas Widéns nyskrivna musikal Får i stövlar, baserad på boken med samma namn av Maritgen Matter, beger sig Varg en mörk vinternatt ut på jakt. I ladugården på en enslig bondgård hittar han Får som i sin tur blir överlycklig över att få en alldeles ny vän på besök. Men – är Varg verkligen en vän att lita på? Regi Olle Törnqvist. Urpremiär i Umeå den 13 februari

Överkypare Leopold på världshuset Vita hästen är hemligt förälskad i värdshusvärdinnan Josepha, som i sin tur trånar efter advokat Sidler som är mer intresserad av den vackra fabrikantdottern Ottilia. I klassiska operettfarsen Vita hästen, som utspelar sig i romantisk alpmiljö, är turerna många. I rollerna syns, bland andra, Claes Malmberg, Ola Forssmed, Stefan Ljungqvist och Charlotta Huldt-Ramberg. I samarbete med Gunnebo Slott och Trädgårdar Turnépremiär i Ljusdal den 14 februari

I flykten undan inbördeskriget i Somalia 1988 skildes Ubah Musse från sin familj. Hon kom till Sverige och blev ett av alla de där ensamkommande flyktingbarnen det står om i tidningarna. Under våren turnerar hon med sin egen berättelse och ger i Vem sover i natt? samtidigt röst åt en grupp vars berättelser sällan får ta plats. Urpremiär i Stockholm, Södra Teatern/Kägelbanan den 20 februari

I CO Evers nyskrivna En dåres sånger porträtterar Sven Wollter Gustaf Frödings sista dagar i livet, på året 100 år efter skaldens död. Fröding ligger på sitt yttersta i rummet på Villa Djurgården i Stockholm, dit bara kokerskan Lotten och hembiträdet Signe får komma. Han ser slutet nalkas och är orolig att han inte ska hinna få sitt bokslut i ordning. Medverkar gör Sven Wollter, Iwa Bohman och Sandra Malmquist. Urpremiär i Förslöv den 1 mars

Eugene O’Neills moderna klassiker Lång dags färd mot natt hade urpremiär i Sverige 1956 och har sedan dess blivit en av världens mest välkända och spelade pjäser. Våren 2011 turnerar den i en ny version med Riksteatern. Medverkar gör Maria Selbing, Per Burell, Leonard Terfelt, Dijle Özlem Neva Yigitbas och Johannes Wanselow. Regi Marie Löfgren Sverigepremiär i Ystad den 5 mars

I oktober hade Maria Lundqvist premiär för Blottad på Rival i Stockholm. Nu väntar en turné landet runt för hennes personliga vaudevilleföreställning som packats full med färska sångnummer, kända och okända karaktärer och berättelser direkt från livet. Med på turnén följer också en femmannaorkester under ledning av Sami al Fakir. Turnépremiär den 5 mars

Vad vill skolelever se för teater om de själva får bestämma? Föreställningen Louise och björnarna, handlar om en flicka som plötsligt en dag upptäcker att en snäll stor björn går försiktigt bakom henne på väg till skolan. För första gången någonsin sätter Riksteatern upp en pjäs som beslutats av en läskommitté bestående av barn i årskurserna 6 till 8. Sverigepremiär i Kristianstad den 8 mars

HQ Bank, ekonomisk kollaps i Grekland och miljardbonusar till bankchefer bara något år efter finanskrisen. Dario Fo skrev sin pjäs Vi betalar inte, vi betalar inte i Italien 1974, men historien är ständigt aktuell. I Riksteaterns Tyst Teaters uppsättning spelas den klassiska farsen för första gången någonsin på två språk: svenskt teckenspråk och talad svenska - samtidigt. Regi Ulf Montan.Sverigepremiär i Falun den 12 mars

Sofie Oksanens roman Utrensning har sålts till över 20 länder och belönats med Prix Femina och Nordiska rådets litteraturpris 2010, Runebergpriset 2009 och Finlandiapriset 2008. Till grund för boken ligger en pjäs av Oksanen, som uruppfördes på Nationalteatern i Helsingfors 2007. IUtrensning skildras några kvinnors skakande livsöden formade av kommunistiskt förtryck och kapitalistisk mänskohandel. Turnerar i samarbete med Wasa Teater och Åbo Svenska Teater, som ett led i Riksteaterns satsning på finländsk dramatik. Sverigepremiär i Växjö den 14 mars

Dansföreställningen Master Minds, som turnerar till mellanstadieskolor som en samproduktion mellan  Cullbergbaletten och Riksteatern under våren, har inspirerats av det populära sällskapsspelet från 1980-talet med samma namn. Bakom idén och verket står koreografen Björn Säfsten och dansaren Anja Arnquist. Varje föreställning blir unik just för att den styrs av hur skoleleverna tycker att dansarna ska röra sig. De medverkande dansarna har väljs ut vid en audition på Riksteatern i december 2010.  Turnépremiär i Stockholm den 14 mars

Efter succéerna med Cykelturnén och En dödsrolig kväll om sorg och saknad beger sig Emil Jensen våren 2011 ut på en ny turné med Riksteatern: Föreställningen Emil Jensen – livs levande har fyllts med nytt material och kompletterats med några gamla älsklingar. För första gången någonsin tar Emil Jensen, som annars kört avskalat solo, med sig såväl medmusikanter som teknik och scenografi. Dessutom är han högaktuell med ny skiva, som släpps på självaste alla hjärtans dag den 14 februari. Sverigepremiär i Stockholm, Södra Teatern den 16 mars

Efter 60 slutsålda föreställningar och en publik på över 22 000 personer tar Riksteatern Dramatens succéföreställning Scener ur ett äktenskap, med Livia Millhagen och Jonas Karlsson i huvudrollerna, på vårturné till åtta svenska städer.  Teaterföreningarna i Eskilstuna, Gävle, Kristianstad, Lund, Skövde, Umeå, Örebro och Östersund får besök, som en del i det treåriga samarbetet mellan Dramaten och Riksteatern som inleddes 2009 Turnépremiär i Eskilstuna den 16 mars.

Lo Kauppis regidebut Bergsprängardöttrar – med berättelser från interner och vårdare på Hinsebergs och Ystads anstalter, gjorde succé våren 2010. Nu återvänder föreställningen, med turné i både Sverige och Finland. Nypremiär

Swingin’ in Black and White tar det världsturnerande svenska swingdanskompaniet Harlem Hot Shots med publiken med på en resa till jazzens rötter under 1900-talets första hälft. Dans, sång och talfilm vävs ihop och blir till en färgsprakande föreställning där dansarna delar scen med, och hyllar, stora stjärnor som Josephine Baker, Fred Astaire, Cyd Charisse och The Berry Brothers. Premiär i mars

Våren 2010 turnerade Jay Gilligan, jonglör i världsklass, och trummisen Erik Nilsson till Riksteaterns teaterföreningar med den sceniska energiinjektionen Reflex: en helt oförutsägbar magisk och humoristisk föreställning som de rest världen runt med. Våren 2011 återvänder de med en än vassare och uppdaterad version. Nypremiär i april

En publik på 20 000 har redan sett hyllade och prisbelönade föreställningen No Tears for Queerssom baserats på Johan Hiltons reportagebok om manlighet och hatbrott med samma namn. Föreställningen har valts att spela på Teaterbiennalen i Gävle i maj 2011 och under våren åker ensemblen Mattias Brunn, Mårten Andersson, Helena Sandström och Peter Lorentzon på begäran återigen ut i Sverige på turné.  I samarbete med Regionteater Väst Nypremiär i maj

Den 21 mars firar 300 miljoner människor runt om i världen nyår: Norouz/Newroz. I Sverige samlar firandet 200 000 personer, främst iranier, kurder och afghaner. Riksteatern anordnar för tredje året i rad firande på sex orter i landet i samarbete med, bland andra, Initiativ Iran, Kulturföreningen Fahrang och Göteborgs Symfoniker. Konferencier är Özz Nûjen och medverkar gör artister som Shima Niavarani, Zinat Pirzadeh, Sidar Yigit, Golbang och Tawab Arash. I Stockholm och Göteborg, som på många andra platser i världen, inleds nyårsfesten redan den 15 mars med Eldfesten.

Dessutom fortsätter den hyllade föreställningen Ensam Rävhane med Göran Forsmark och Ingrid Wallin att turnera och likaså Kim Anderzon med Diva. Klubb East n’ Bul gör fler festnedslag i Sverige, 36-timmarsproduktionen Lekplats gör ytterligare stopp i svenska städer, i manustävlingenNy text! utses nya vinnare och så anordnas för andra året i rad en Talangjakt, för alla mellan 7 och 30 år oavsett nationalitet, som ett samarbete mellan Turkiska ungdomsförbundet och Riksteaterns turkiska föreningar.

Södra Teatern fortsätter att ladda scenerna med artister från hela världen och befinner sig just nu i en hektisk period med täta artistkontakter. Men redan är det klart att våren bland annat innehåller brutal tango direkt från Buenos Aires med Astillero, vildsint flamenco med både dans och musik signerad spanska Antonio Rey & Group samt västafrikansk musik med driv och bluesiga klanger av Bassekou Kouyate & Ngoni Ba. Cirkus Cirkör fortsätter spela sin Wear it like a Crown. Föreställningen om att bära sina rädslor och misslyckanden med stolthet blev en publiksuccé! Ett av vårens humorinslag är Carl Barron, träffsäker australiensisk standup:are. DessutomSuperhjältekonserten och Ung Filosofi. Från teaterscenen gestaltar Bodil Malmsteen bekanta platser och karaktärer samt sitt älskade Finistère. Lars Bethke och New Tango Orquesta görSisyfos, en musikteaterföreställning med underfundig humor, fysisk vitalitet och historiens mest otacksamma uppgift – att som Sisyfos släpa sin sten uppför berget. I vår satsar vi dessutom på debatten med en rad nya serier. Men mer om detta längre fram.

Ina Christel Johannessen skapar ett nytt verk för Cullbergbaletten.

Den norska koreografen Ina Christel Johannessen skapar i vår ett helt nytt verk för Cullbergbaletten. Nio av kompaniets dansare medverkar i stycket med titeln True Stories of Castaways and Other Survivors som har världspremiär på Dansens Hus Lilla scen i Stockholm i februari 2011. Läs mer på www.cullbergbaletten.se

Så här bestäms Riksteaterns repertoar

Vem som helst kan lämna in idéer och förslag till Riksteatern. Riksteaterns dramaturgiat får in material och önskemål från bland andra Riksteaterns medlemmar och teaterföreningar, konstnärer, producenter och institutioner. Hundratals idéer och förslag kommer in per år. Medarbetare, arrangörer, publik och konstnärer diskuterar idéerna och förslagen i förstudier och fokusgrupper. Riksteaterns uppdragsledare och konstnärligt ansvariga tar sedan beslut om vilka förslag som ska bli verklighet på Riksteaterns repertoar.

För ytterligare information, kontakta:

Mimmi Fristorp, Pressansvarig Riksteatern

070-528 99 15

Anneli Gunnar, Pressansvarig för Södra Teatern och Riksteaterns internationella repertoar:

070-682 97 25

För information om Cullbergbaletten, kontakta:

Erica Espling, Pressansvarig Cullbergbaletten

Om Riksteatern
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 234 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits på Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2009 till 263 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.