Svenska Odlarlaget Ek

Vårens första svenska jordgubbar

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2016 10:56 CEST

Nu är vårens första jordgubbarna skördade.

Den första skörden blev 23 lådor med 8 askar i varje låda.

Bären kommer att säljas på Odlarlagets grönsaksauktion i Helsingborg kl. 15.00 i eftermiddag.

Lars Jacobsen och Hjälmshults trädgårdsprodukter är med sina 16 400 kvadratmeter växthusyta Sveriges största odlare av växthusodlade jordgubbar. Hjälmshults Trädgårdsprodukter skördade idag årets första bär och skördesäsongen pågår nu fram till midsommar. Under sommaren planteras nya plantor som ger skörd redan i mitten av augusti. Höstskörden pågår sedan fram till mitten av november. Det innebär att det kommer att finnas svenska jordgubbar från slutet av april till mitten av november.

Sötman varierar med solljuset

Sorten Lars börjar skörda nu heter Elsanta, det är den vanligaste sorten i växthus. Jordgubbens sötma varierar med solljuset, ju mer sol desto mer smak och sötare gubbe. Växthusodlade jordgubbar har en mycket god hållbarhet och lämpar sig väl för transporter och kan även tåla kortare lagring innan försäljningen i butik.

Mycket C-vitamin och Folsyra

Jordgubbar är ett nyttigt bär. De är fiberrika och innehåller mycket C-vitamin och halterna ökar ju rödare bären är. En portion jordgubbar ger mer än den rekommenderade dosen av C-vitamin och ca 25 procent av vårt behov av folsyra. Bären är dessutom järnrika och fullproppade med antioxidanter. Den höga halten av nyttiga antioxidanter kan minska kolesterolets skadliga effekter på blodkärlen.

Mer info: Lars Jacobsen 0732-50 13 43 (Kvällstid), Peter Horvath 0707-82 82 10

Svenska Odlarlaget Ek För är en av de större aktörerna i landet när det gäller försäljning av frukt, grönsaker och bär.Föreningen som bland annat driver grönsaksauktionen i Helsingborg är uppbyggd kring cirka 80 medlemsföretag. Svenska Odlarlaget har lager och kontor på Långeberga industriområde i Helsingborg.