Philipson Söderberg AB

Våren kommer i rosa och stavas Rosa dei Masi

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 13:57 CEST

Lagom till vårens intågande har Masi Campofiorin, det mest sålda röda vinet över 100 kr på Systembolaget och det vita vinet Masi Masianco fått ett efterlängtat syskon, en lillasyster som fått namnet Rosa dei Masi. Ljuv som en nyponros såg hon dagens ljus i Italien 2012, 750 ml stor och med en alkoholvikt på 12.5%. Den 2 maj visas hon för första gången upp i sin skära volangklänning för den svenska konsumenten i Systembolagets beställningssortiment. Hennes intåg i Sverige byter ut alla himlens svarta skyar mot rosa fluffiga moln och sprider vårvärme bland alla hon möter.

Denna vackra italienska donna består till 100 % av refosco, en druva som växer i Friuli, norr om Venedig. Rosa dei Masi är ljust laxrosa med ungdomligt purpurstänk. Doften är bärig som går mot tranbär och skogshallon. Smaken är fyllig, generös och rödfruktig med lång eftersmak. Hon bjuder även på en liten ton av blodgrape som utlovar en bra matkombo.

Precis som sina syskon, är Rosa ett appassimento-vin, här har 15% av druvorna fått torka i 50 dagar innan pressning och andra jäsning. Inga ekfat i närheten av denna skira dam, däremot 60 dagars lagring på ståltank med bâtonnage en gång per vecka. Bâtonnage innebär att man rör om jäst-resterna i vinet så att de blandas och på så sätt ger en större komplexitet till vinet.

Avnjut Rosa dei Masi väl kyld som aperitif, till lätta pastarätter eller till sommarens färska fisk och skaldjur.

Med sin sofistikerade och vackra utsida tillsammans med sin fylliga och generösa insida och personlighet, är Rosa dei Masi det självklara sällskapet till vårens och sommarens picknickar, grillkvällar och fester.

NYHET 2 maj (beställningssortimentet)

Rosa dei Masi 2012
Ursprung: Veneto, Italien
Varunummer: 79430
Pris: 89 kr
Volym: 750 ml
Druva: 100% refosco

För mer information och högupplösta bilder, kontakta Jenny Asplund, jenny.asplund@philipsonsoderberg.se.
Läs mer om vinet och Masi på www.masi.it . Besök gärna vårt pressrum, www.philipsonsoderberg.se/pressrum

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg representerar varumärken med produkter, inom vin och sprit från hela världen. Philipson Söderberg strävar efter att hjälpa konsumenter till den bästa dryckesupplevelsen och hoppas kunna utgöra en källa för kunskap och inspiration.

Genom ett kostnadsfritt medlemskap får konsumenter ta del av ett av Sveriges bästa magasin och nyhetsbrev om mat och dryck. Philipson Söderberg är ett dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation.

www.philipsonsoderberg.se