Uppsala studentkår

Vårfest och offentliggörandet av vinnaren av Gustaf Frödings stipendium

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 15:28 CEST

Den 31 maj är det dags för Uppsala studentkårs vårfest! På vårfesten bjuds det på underhållning och årets grundutbildningsinstitution utses. Dessutom kommer vinnaren av Gustaf Frödings stipendium att offentliggöras. Gustaf Frödings stipendium delas ut vart tredje år av Uppsala studentkår. Prissumman kommer i år att vara cirka 90 000 kronor. De tre kandidaterna till priset med juryns tillhörande motiveringar är:

Amanda Svensson, nomineras för sitt direkta, flödande och energiska litterära uttryck. Svensson utgör en av vår tids unga författare som skriver med en unik röst och en alldeles särskild slagfärdighet.

Johannes Anyuru, nomineras för ett författarskap drivet av patos och medmänsklighet. Anyuru engagerar genom sitt poetiska språk och även med sitt arbete i skrivgruppen Pantrarna, som ger unga en litterär röst.

Jenny Wrangborg, nomineras som en av den moderna arbetarlitteraturens viktigaste röster. Hennes poesi präglas av ett konkret raseri över arbetets utsatthet men också glädjen i kollektivitet och gemenskap.

Vinnaren röstas fram av Uppsala studentkårs medlemmar. Röstningen pågår till och med den 25 maj. Uppsala studentkårs medlemmar kan rösta genom den omröstningssida som finns på Uppsala studentkårs hemsida: http://www.uppsalastudentkar.se/aktuellt/just-nu/2014/gustaf-frodings-stipendium.

Vinnaren av Gustaf Frödings stipendium offentliggörs i anslutning till vårfesten på en prisceremoni klockan 18.00, den 31 maj. Plats är Gästrike-Hälsinge nation i Uppsala, Trädgårdsgatan 9.

Press är välkommen till ceremonin.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Pettersson, ordförande, Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 01 alt. 0761-09 80 01

Om kandidaterna till Gustaf Frödings stipendium 2014
Amanda Svensson (född 1987) är bosatt i Malmö. Hon är verksam som kulturjournalist och debuterade med den uppmärksammade Hey Dolly (2008). Amanda Svensson nominerades till Augustpriset 2011 för Välkommen till den här världen.

Jenny Wrangborg (född 1984) blev med sin debut, diktsamlingen Kallskänken, en av Sveriges mest lästa poeter. I Kallskänken berättar Wrangborg om sina erfarenheter från köken och caféerna hon jobbat i. Dikter om att arbeta. Om att försöka göra sig själv synlig. Om värmen till arbetskamraterna och drömmen om att vara med och bestämma. Om styrkan i att stå tillsammans.

Johannes Anyuru (född 1979) växte upp i Växjö och bor nu i Göteborg. Han har skrivit poesi, dramatik och prosa och har sedan debuten 2003 gett ut tre diktsamlingar och en roman. Den första diktsamlingen, Det är bara gudarna som är nya, blev en kritikersuccé som omedelbart ställde poeten i det litterära rampljuset.

Om Gustaf Frödings stipendium
För att trygga Gustaf Frödings ålderdom instiftades 1903 en fond av Uppsala studentkår. Efter Frödings bortgång valde Uppsala studentkår att förvalta fonden till ett litteraturstipendium, som delas ut vart tredje år till en svensk diktare. En tillsatt jury har som uppgift att nominera tre kandidater som sedan Uppsala studentkårs medlemmar kan rösta på. Årets jury har bestått av Christina Jutterström, Lars Burman, Anna Williams, Fanny Larsson och Linn Spross.

Stipendiet uppgår till cirka 90 000 kronor i år och är att betrakta som ett av Sveriges största litteraturpriser. Prissumman baseras på fondens avkastning de tre senaste verksamhetsåren.

Bland tidigare stipendiater återfinns bland andra Hjalmar Söderberg, Nils Ferlin och Astrid Lindgren. Senaste pristagare var Liv Strömquist.