FISKARS

Vårstäda trädgården med nyheter från Fiskars QuikFit

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2013 15:28 CET

Våren närmar sig, vi går mot ljusare tider och det är hög tid att rensa och förbereda trädgården inför sommarhalvåret. I om med att snön börjar smälta är det dags att fräscha upp gräsmatta och rabatter. Mars och april är även bra månader att klippa ned perenner samt att plantera ettåriga växter.

Fiskars multifunktionella serie QuikFit med utbytbara redskapshuvuden kommer till utmärkt användning vid vårstädningen. I QuikFit-serien finns en mängd redskap som samtliga passar till ett och samma skaft vilket sparar dig tid i trädgården och plats i redskapsboden. QuikFit har belönats med designpriset Red Dot och utökas nu med fem nya redskap. Nyheter för våren är en grov gårdskvast, en finare altanborste, en takrännerensare, en toppsax samt en rabattkratta.

- QuikFit-serien innehåller redskap för hela trädgården. Vårens nyheter gör serien än mer fulländand och ett verkligt måste för den som vill göra vårstädningen smidigare och undvika att fylla redskapsboden med kvastskaft, säger Maria Hägg Trade Marketing Manager på Fiskars Garden.

Nya Fiskars QuikFit gårdskvast

Gårdskvastens grova borst klarar rengöring av stenläggning och trappor och lämpar sig även för snö. Den vinklade anslutningen till Fiskars QuikFit-skaftet ger optimal ergonomi med en enkel soprörelse. Fiskars PowerCleans dubbla borst med tjocka grå borst längs framkanten och tunna terracottafärgade borst baktill ger flexibel och kraftfull sopning.

Nya Fiskars QuikFit altanborste

De mjuka och korta borsten på altanborsten gör den perfekt för trägolv eller känsliga ytor. Kvastens form underlättar uppsamling av damm och skräp. Den vinklade anslutningen ger optimal ergonomi och möjliggör en enkel soprörelse med borst i två tjocklekar.

Fiskars QuikFit toppsax

Fiskars QuikFit toppsax ger trädbeskärningen en ny dimension. Med Fiskars långa QuikFit-teleskopskaft ökar din räckvidd upp till cirka 5 meter och med det medellånga teleskopskaftet är räckvidden upp till 3,5 meter medan du själv står tryggt på marken. Med förlängningens  utväxling ökar klippkraften och det går att klippa grenar på upp till 32 mm i diameter. Förlängningen gör att det går att klippa framifrån medan det justerbara huvudet kan vinklas 26° så arbetet blir smidigare

Fiskars QuikFit rabattkratta

Den nya rabattkrattan har sju fjädrande pinnar och ger idealisk räfsning i blomsterrabatter, under buskar och i andra trånga utrymmen. Den praktiska storleken gör den lätt att ta med i bilen eller till kolonilotten. Detta behändiga tillskott till planteringsserien är går utmärkt  att använda med de små och medelstora Fiskars QuikFit-skaften.

Nya Fiskars QuikFit takrännerensare

När du ansluter den nya takrännerensaren till Fiskars QuikFit-teleskopskaft kan du enkelt och säkert rensa takrännorna direkt från marken. Justerbarheten gör att båda ändar kan ställas in till önskad vinkel och hårtsittande skräp tas bort med skrapan medan den rundade borsten rensar bort mindre skräp och rengör takrännans sidor.

Oändliga möjligheter bara ett klick bort

Fiskars QuikFit-redskap går snabbt och enkelt att byta ut med ett enkelt klick. Med klicksystemet kan du snabbt ansluta ett brett urval redskapshuvuden till ett skaft, och redskapen är också lätta att förvara. Med Fiskars snabba och säkra QuikFit-anslutningar kan alla uppgifter utföras snabbt och bekvämt under alla årstider, samtidigt som det blir ordning i redskapsboden. Fiskars QuikFit är ett typexempel på Fiskars strävan att använda avancerad teknik för att tänka nytt inom trädgårdsområdet. Vi är övertygade om att även det enklaste redskap kan bli bättre och smartare så att trädgårdsarbetet blir lättare, effektivare, och mer avkopplande och njutbart – precis som det ska vara.

Högupplösta bilder kan laddas ner här.

Samtliga redskap finns tillgängliga i butik och har rekommenderade cirkapris enligt nedan:

QuikFit-gårdskvast

Vikt: 1670 g
Längd: 2200 mm
Rekommenderat cirkapris: 459 kronor

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning år 2011 var 743 milj. euro och företaget har cirka 3 400 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com